ANNONS

Sportamore ökade resultatet med 200 procent under Q1

Sportamore ökade resultatet med 200 procent under Q1
Stark utveckling hos Sportamore

Stärkt resultat men inbromsad tillväxt.

ANNONS

I februari kunde vi konstatera att Sportamore hade ett riktigt toppenår 2016. Omsättningen ökade med 29 procent och nådde över 700 miljoner kronor.

Nu står det klart att inledningen på 2017 inte är fy skam den heller. Under årets första kvartal, som inte direkt brukar vara det starkaste när det kommer till handel, ökade Sportamore sin försäljning med drygt 18 procent och nådde 173,5 miljoner kronor i intäkter.

"Levererar i linje med uppsatta mål"

Samtidigt landade sporthandlaren på ett rörelseresultat på 3 miljoner, vilket kan jämföras med en miljon för samma period förra året.

- Sportamore har under första kvartalet 2017 fortsatt på inslagen väg och levererar återigen resultat i linje med uppsatta finansiella mål, kommenterar VD:n Johan Ryding i ett pressmeddelande.

Nyligen tog Sportamore in 89,6 miljoner i samband med en nyemission, pengar som nu ska användas till det nya robotlagret i Eskilstuna. Sportamore skriver i sitt pressmeddelande att tillskottet av pengar ger företaget bland annat “större flexibilitet i val av finansieringsform för planerad automation”.

- Detta innebär att vi fortsatt kan hålla fullt operativt fokus under ett år då Bolaget tar viktiga steg för att säkerställa en logistiklösning som inte bara medger framtida tillväxt utan också möjliggör effektivitetsförbättringar och lägre hanteringskostnader.

En femtedel väljer hemleverans i Stockholm

Även om Sportamores omsättningsökning under Q1 var lägre i år än förra året lyfter Sportamore fram att både den aktiva kundstocken och det genomsnittliga ordervärdet har ökat sedan förra året.

- Vårt arbete med att leverera marknadens bästa service till våra kunder har fortsatt under kvartalet. Särskilt noterbart är att lanseringen av vårt nya hemleveranserbjudande mottagits mycket väl och redan nyttjas av mer än 20 procent av våra kunder i Stockholms innerstad, avslutar Johan Ryding.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se