Sportbutiken på nätet, Sportamore, meddelar idag att man lanserar en ny affärsmodell. E-handlaren har tagit fram en ny teknisk plattform som ska möjliggöra för leverantörer att sälja och leverera varor direkt från eget lager till konsument via Sportamores e-handel.
"Utan ökad kapitalbindning"
En handfull leverantörer ska ha fått erbjudandet att delta men först ut blir Adidas. Sportmärket bli nu den första “strategiska partnern” att sälja varor under den nya affärsmodellen.
- Vi är väldigt stolta över att kunna presentera Adidas, en av världens största leverantörer av sportartiklar, som första strategiska partner för vår nya tekniska plattform. Detta innebär att våra kunder får tillgång till ett bredare produktutbud än tidigare samtidigt som vi adderar djup till delar av det sortiment vi själva saluför utan ökad kapitalbindning. Affärsmodellen är ett spännande komplement till existerande affär och minskar det relativa kapitalbehovet, något som blir extra betydelsefullt i en kraftig tillväxtfas, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.
Den nya affärsmodellen påminner oss om nätjätten Zalando då de lanserade en liknande plattform. Deras första partner var också Adidas.
LÄS ÄVEN: Adidas först ut när Zalando integrerar fysiska butiker
"Både stora och små leverantörer"
Sportamore ser även andra fördelar i denna nya metod att sälja märkesvaror till kunderna, bland annat ska utbudet kunna hållas mycket bredare för ett varumärke.
- Samtidigt låter modellen också leverantörer nå ut till marknad med ett större sortiment än vad som annars varit möjligt. Vi är övertygade om att vi kommer att se fler, både stora och små, leverantörer intressera sig för denna modell framåt, säger Johan Ryding.
LÄS ÄVEN: Sportjätten ska dubbla online - till 40 miljarder i e-handel