Prenumerationstjänster som erbjuder kunder mindre varuprov blir allt vanligare. Handla på vingården är ett exempel och för 99 kronor skickade man varje månad ut tre nya viner buteljerade i rör som rymmer 6 cl från en fransk vingård.
Nu har det poppat upp en liknande tjänst, fast för parfym. Idag lanseras Sniph.com och som prenumerant får man varje månad en ny doft, från både kända och mindre kända märken samt parfymhus, hemskickad i en 7 ml-flaska.
– Hur kommer det sig att vi kan namnet på 20 olika sätt att dricka kaffe, men inte kan sätta ord på dofter vi gillar? Att hitta parfym skall vara enkelt, säger Lisa Kjellqvist, VD och grundare av Sniph.
Svårt att välja rätt doft
Prenumeratoinen kostar 159 kronor i månaden och i dagsläget finns det fyra olika kollektioner, som baseras på doftprofiler, att välja mellan. På sajten kan man se vad man kan förvänta sig för dofter i en given kollektion, och skulle man känna att man valt fel kollektion, går det att byta.
Man jobbar även på att lansera Sniph-kollektioner för killar, men det handlar inte bara om att sälja så mycket som möjligt. Enligt Lisa Kjellqvist handlar det lika mycket om att lära kunden om dofter och dess språk. Därför skickar man, som en första inspiration, bland annat med en beskrivning av parfymen och en personlig bedömning.
– Idag omsätter parfymmarknaden 35 miljarder euro, men många tycker fortfarande att det är svårt att välja doft. Sniph kommer att utvecklas framöver med möjlighet att guidas bland ett stort antal dofter.