Ehandel.se:s analysavdelning har gjort en ny djupdykning i e-handlarnas sociala förbindelser och kan konstatera att Facebook med 63 procent av de undersökta butikerna fortfarande är det i särklass populäraste sociala forumet att använda sig av. Youtube håller sig kvar på andraplatsen med 28 procent.
E-handlarnas sociala preferenser kartlagda av analysavdelningen
Men längre ner på listan har det hänt desto mer. Instagram har gått om Twitter som det tredje populäraste sociala mediet, och används nu av 21 procent av e-handlarna, jämfört med 18 procent vid vår förra mätning. Något som skulle kunna bero på att annonseringen på forumet sedan lanseringen i höstas ska ha tagit fart ordentligt.
- Vi har på senare tid sett flera exempel på e-handlare som har många följare på Instagram och enligt vår data blir det allt vanligare att e-handlare länkar till Instagram på sina sidor, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
Viss användning av Snapchat
En annan nyhet är att Snapchat har gjort en försiktig entré bland e-handlarna. Än så länge används appen, som för den oinvigde kan liknas vid en bild- eller videochatt där meddelanden försvinner efter en kort stund, dock av färre än en procent av de undersökta butikerna.
Snapchat sägs vara väldigt populärt bland särskilt yngre personer, så företag som riktar sig till just den målgruppen gör förmodligen klokt i att undersöka saken närmare.
- Än så länge används Snapchat i väldigt begränsad omfattning, men det skulle inte förvåna mig om fler e-handlare har hoppat på tåget nästa gång vi gör en mätning, kommenterar Joakim Andersen.
Precis som förra gången bygger vår undersökning på de butiker som Ehandelsindex har finansiell data på. I den här undersökningen har 3747 butiker ingått.