Sedan Foodora tog steget in på den svenska marknaden genom en lansering i Stockholm i juni förra året har det gått snabbt framåt. Företaget har gått från 15 till 90 anställda bud och antalet beställningar har ökat kraftigt. Konceptet med hemleveranser av mat från populära restauranger har visat sig så framgångsrikt på den svenska marknaden att det nu har blivit dags för lansering i Göteborg.
- Göteborg är en viktig marknad, trots allt Sveriges näst största stad med en up-and-coming restaurangbransch, säger Olivia Secher, marknadschef på Foodora.
Olivia Secher berättar att Foodora också har övervägt att expandera till fler områden i Stockholmstrakten, men att det i så fall skulle innebära att leveransmodellen som företaget använder hade behövts ändras. Till exempel hade det kunnat bli aktuellt med slot-leveranser eller förbeställningar, istället för on demand-modellen som används i dag.
- Detta är en strategisk prioritering och något vi verkligen ser fram emot att se responsen på.
"Säljer tid och kvalité"
När Foodora i vår drar igång verksamheten i Göteborg är det i samarbete med 35-50 restauranger, men målet är att ha knutit till sig 100 partners inom ett halvår.
Precis som i Stockholm ska kunderna kunna beställa via en app eller företagets hemsida och sen få maten levererad med cykelbud inom 30 minuter från det att beställningen lagts.
Varför tror du att så många vill använda er tjänst?
- Vår produkt och tjänst ligger helt rätt i tiden. Vi levererar inte bara mat från krogar man verkligen vill ha hem mat ifrån, vi säljer också tid och kvalité. Utöver vår kundvänliga teknik spelar tillgängligheten och de partners vi idag har naturligtvis en stor roll, det gör att vi hela tiden kan erbjuda mer till fler, säger Olivia Secher.