Smartphoto som vill bli konsumenternas fotobutik på nätet är på frammarsch just nu. Det händer i alla fall mycket inom bolaget och en ny PR manager kanske bidrar till att vi får mer insikt i verksamheten. Nyligen kunde vi bland annat berätta att Smartphoto hoppat på tåget med content marketing och nu vill utbilda sina kunder.
Nätbutiken lanserades 1996 och har idag över fem miljoner aktiva kunder. Man skulle kunna tro att en proaktiv e-handlare som Smartphoto är helt mobilanpassad men så är inte fallet. Med en tryckeriverksamhet i bakgrunden går det förmodligen lite segare när man ska synkronisera webben med själva produktionen.
"Den stora fotobokssatsningen"
Nu börjar företaget dock närma sig en helt responsiv sajt. Nätbutiken meddelade häromdagen att man gjort hela sitt fotoboksflöde mobilvänligt.
- Detta är en av de största satsningarna som smartphoto genomfört i kategorin under de senaste åren, skriver företaget.
Företaget kallar det hela en miljonsatsning och utöver webben har man även köpt in flera nya maskiner, bland annat en ny tryckpress som ska öka kvalitén och produktionskapaciteten.
- Sedan ett år tillbaka har vi genom enkäter samlat in våra kunders åsikter om hur vi kan förbättra oss ytterligare. Detta har bland annat resulterat i den stora fotobokssatsningen som vi är väldigt stolta över, säger Maria Sillén-Sittner, marknadsansvarig på smartphoto Nordic.
En av de nya maskinerna som man köpt in - denna trycker boksidorna
De nya maskinerna ska inte bara höja kvalitén utan även bidra till en kortare produktionstid. Samtidigt ska hela nätbutiken snart vara anpassad för den mobila värld vi lever i.
- Vi har under hela året arbetat med att göra hela sajten och alla flöden responsiva. Vid lanseringen av våra nya fotoböcker blev hela fotoboksflödet samt kalenderflödet responsivt. Detta är ett gediget arbete och hela sajten räknas vara klar till årsskiftet då hela sajten kommer att vara responsiv, säger Sofie Cismas, PR manager på Smartphoto.