ANNONS

Små varor - stor succé utanför Sverige

Små varor - stor succé utanför Sverige
Neckwears ledning tillsammans med medarbetare

Neckwear.se har expanderat till fem länder med ett sortiment bestående av accessoarer som slipsar och flugor.

ANNONS

I vår serie om utlandssatsningar har vi bland annat berättat om Tailor Store och Räckesbutiken som med sina sortiment tidigt såg det som en självklarhet att ta steget utanför Sverige. Men det krävs inte ett utbud bestående av skräddarsydda kostymer eller nya staket för att nå framgångar utanför landets gränser. Inte sällan är det kanske vardagsprodukter i mindre skala som folk är ute efter.

En e-handlare som lyckats i utlandet genom att sälja förhållandevis små produkter som redan finns tillgängliga på de flesta marknader är Neckwear.se. Företaget säljer bland annat slipsar, flugor och hängslen och finns numera förutom i Sverige även i Norge, Danmark, Tyskland, Finland och UK. Men det går att beställa från i princip alla länder och företaget har sålt till alla världsdelar. I år räknar företaget, som funnits online sedan 2010, att omsätta 14 miljoner kronor.

- På det stora hela har det gått väldigt bra, det är i utlandet försäljningen växer snabbast och vi ser stor potential att växa ännu mer. Vi kommer att satsa betydligt mer på marknadsföring i dessa länder framöver. De utländska marknaderna är snart viktigare för oss försäljningsmässigt än den svenska marknaden, säger VD:n Johan Berggren.

Hängslen blev "tandställning"

Han berättar att företaget till en början var ganska naiva och underskattade svårigheterna med att sälja utomlands. Till exempel använde bolaget sig av Google Translate för att översätta sina produkttexter, vilket inte alltid var så lyckat.

- Vi råkade bland annat döpa alla våra hängslen till Zahnspange på tyska, vilket betyder tandställning. Idag är vi dock tacksamma att vi satsade utomlands då vi lärt oss otroligt mycket under resans gång, samt fått in en fot på flera marknader där vi nu har en bra grund att växa vidare ifrån.

Han rekommenderar att man genomför en noggrann marknadsanalys innan man går in i ett land så att man väljer rätt länder att satsa på. För Neckwears del har vissa länder varit enklare än andra att skapa försäljning i, även om marknadsföringsinsatserna varit i stort sett likadana.

- Det gäller att ha tålamod och ett långsiktigt tänk i sin utlandssatsning, det sker inga mirakel över natten och var beredd på att det kommer krävas en hel del resurser för att lyckas slå sig in på en ny marknad. Risken för felinvesteringar är stor så man bör vara försiktig.

Vad har ni dragit för lärdomar?

- Det är extra viktigt med trovärdighet och att skapa förtroende hos kunderna som utländsk aktör på en inhemsk marknad. Annars kommer kunderna inte lita på dig och därmed inte handla. Se därför till att översättningen är 100 procent perfekt, men var extra tydlig med leverans och returvillkor. Kunderna kan ha andra förväntningar om de inte förstår att de handlar från ett utländskt företag.

Vill expandera vidare

Johan Berggren är positiv till fortsatt expansion och planerar att översätta butiken till fler språk, även om han poängterar att varje utlandssatsning måste övervägas noggrannt. Ju fler språk som läggs till desto mer komplext blir det att hantera till exempel valutor och fraktsätt.

- Men då vi vill växa är alternativet för oss att investera mer i befintliga marknader för att nå en djupare marknadspenetration, men vi gör helt enkelt en kalkyl för vilken investering vi tror ger bäst avkastning på sikt.

Läs även de övriga delarna i vår artikelserie om utlandsexpansion:

Del 1: En av tre e-handlare vill utanför Sverige nu

Del 2: "Konceptet lämpat för global marknad"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se