Det har runnit mycket vatten under broarna sedan Boo.com gick upp som en sol och ner som en pannkaka, eller då LetsBuyIt.com misslyckades med att leverera julgranar i tid till sina kunder. Det som konsumenter på tidigt 00-tal betraktade med skepsis har idag blivit ett helt normalt alternativ till den fysiska handeln – jag menar självklart e-handel.
År 2007 skrev jag min doktorsavhandling om e-handel och bekvämlighet och tänkte nog då att jag var rätt trött på e-handel. Men det var ungefär i samma veva som e-handeln började ta verklig fart och självklart har jag inte kunnat släppa intresset för denna försäljningskanal. Även om jag själv brukar deklarera att ”e-handeln är död”, så menar jag i samma andetag, ”länge leve e-handeln”. För idag är det meningslöst att skilja på fysisk handel och e-handel.
Många lyfter "hotet e-handel"
Kanalerna har smält samman och konsumenter uppfattar inte e-handel som ett hot mot handel. Handel som handel, det skiljer bara lite beroende på kanalval. Men allt som oftast möts jag av ett ganska märkligt perspektiv och förhållningssätt till e-handel från både företag och bransch. Det är nämligen ganska många som fortfarande lyfter fram e-handeln som ett hot mot handeln. Ledsna butiksägare i mindre samhällen konstaterar uppgivet att deras rörelse inte är lönsam på grund av alla e-handelsaktörer som konkurrerar ut dem.
Det faktum att handeln står inför många utmaningar går inte att förneka. Det är självklart och uppenbart för de flesta att handelns förändring sker på grund av digitalisering och konkurrens från utlandet. Men det är svårare att förstå hur e-handeln kan vara en orsak till handelns förändring. E-handel är ju också handel. Hur kan handelns förändring orsakas av handel? Det förstår jag inte, och det är också något som jag bloggat om på Handelsbloggen.
Plats är inte längre viktigt - eller?
Det är däremot tydligt att handelsbranschen befinner sig i en digital transformation som förändrar förutsättningarna för hur handel kan bedrivas. Principerna för detaljhandel har alltid varit plats och närhet till den lokala marknaden och handelns funktion har varit att tillhandahålla varor, det vill säga att vara en länk mellan tillverkning och konsumtion. Nu förändras principerna och handeln har blivit global, tack vare bland annat Internet. Konsumenter kan idag handla vad som helst, varifrån som helst, när som helst och kan också jämföra priser på ett annat sätt än tidigare.
Det där skakar givetvis om handelsbranschen i grunden eftersom den inte längre kan förlita sig på plats och tillgänglighet som de viktigaste försäljningsargumenten. Eller vänta nu lite. Visst kan man fortfarande förlita sig på plats och tillgänglighet, givet att man tänker lite utanför boxen (eller butiken). Plats kan ju faktiskt vara virtuell och tillgänglighet likaså. Det finns väldigt många människor idag som befinner sig både på en fysisk plats och en virtuell. Ofta samtidigt. Och med hjälp av den långa svansens logik, kan företag idag också erbjuda ett enormt brett sortiment online, tack vare att de kan lagerhålla varorna på billigare platser än förut.
Det här leder till att den så kallade ”butiksdöden” kommer att ersättas med en pånyttfödelse av nya handelsformat, och många handelsföretag kommer att förändra sin verksamhet och sina affärsmodeller de närmaste åren. En sådan utveckling är nödvändig och välkommen!