ANNONS

Skulle bli tydligare - nu anklagas Klarna för att vilseleda

Skulle bli tydligare - nu anklagas Klarna för att vilseleda
Uppmanar till uppskjuten betalning?

Uppmanar till kreditbetalningar, enligt kritiker.

ANNONS

När Klarna för ungefär ett och ett halvt år sedan bytte ut ord som faktura, delbetalning och kort mot vardagliga begrepp som "betala direkt", "betala senare" och "dela upp betalningen", var det med ambitionen att göra det tydligare för konsumenterna vad tjänsterna innebar.

LÄS ÄVEN: Klarnacheferna berättar allt om det nya varumärket

"Har inte förstått vad begreppet innebär"

Men frågan är hur mycket tydligare det hela egentligen blev. I förra veckan fick betalföretaget nämligen kritik av Konsumentverket för sitt sätt att använda ordet "konto". I Klarnas fall har nämligen "konto" inneburit en kredit där det tillkommer ränta efter 14 dagar, och inte att pengarna dras direkt från ett konto. 

- Konsumenterna har inte förstått vad begreppet "konto" innebär i Klarnas marknadsföring. Många tänker ju på tjänsten som sitt bankkonto, vilket det inte är. Det gör att tjänsten kan uppfattas som vilseledande, säger Anna Hult, handläggare på Konsumentverket, till SvD.

Extra klick för direktbetalningar

När Ehandel.se nu klickar in i Klarnas kassa verkar det dock som att tjänsten "konto" har bytts ut mot det något tydligare "delbetalningskonto", men upplägget har redan ressulterat i en rad anmälningar. Enligt Anna Hult är Klarna den betalningstjänst som anmäls mest till Konsumentverket, vilket hon menar har att göra med företagets dominerande ställning på marknaden.

I helgen rapporterade dessutom SvD att Klarna kritiseras av föreningen Sveriges Konsumenter för att uppmana till lån och krediter hellre än direktbetalningar. Vill man som konsument göra ett köp i Klarnas kassa lyfts betalalternativ som delbetalning och faktura fram i första hand. För att välja alternativ som "betala direkt" eller betala med kort, måste man först klicka fram fler betalningsalternativ.

"En negativ skuldsättningsspiral"

Något organisationen menar leder till onödiga lån och skuldsatta konsumenter.

- Det är bra att det finns olika sätt att betala för konsumenten, men vi har sett att det ökande antalet konsumtionslån kan leda ner i en negativ skuldsättningsspiral där konsumenter lätt kan handla på kredit fast de inte har råd, säger Hannes Anagrius på Sveriges Konsumenter till SvD.

Klarna å sin sida håller inte med om att det bara är konsumtionslån som lyfts fram i företagets kassa.

- Som Klarna-kund har du alltid möjlighet att få varan först och betala inom 14 dagar, utan att det kostar någonting. Vill du hellre betala direkt via bankkonto eller kort har du möjlighet att göra det via de övriga betalsätten som finns. Valen som presenteras utgår bland annat från hur du valt att handla hos oss tidigare, allt för att göra det så enkelt, snabbt och smidigt för dig som kund, säger Magnus Törnblom, presschef på Klarna.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap