Under juli månad förra året, alltså 2016, så gick för första gången försäljningen ifrån mobiltelefoner och surfplattor om den ifrån stationära datorer och bärbara datorer. Detta var början på det mobila skiftet.
Det man lätt glömmer är dock att surfplattor inte alls är lika populära mobila enheter som de smarta telefonerna. Surfplattorna är snarare en förlängning av skrivbordsdatorn och e-handelsintäkterna som surfplattorna genererar, av totalen, sjunker likt den gamla stationära datorn.
Framtidens enhet är istället mobiltelefonen vars andel av e-handelsförsäljningen fortsätter att växa. Juli 2017 var den första månaden som vi såg andelen order, alltså antalet beställningar, nå över 50 procent via mobilen. Ytterligare ett tecken på skiftet som vi nu befinner oss i.
Majoriteten av intäkterna i mobiltelefonen
För när vi tittar närmare på försäljningen ifrån de olika enheterna, och räknar lite framåt, så står det klart att vi snart står inför en e-handel där majoriteten av all försäljning sker i mobiltelefonen.
Låt ovanstående graf sjunka in lite. Under slutet av nästa år kan det mycket väl vara så att över hälften av svensk e-handels omsättning finns i mobiltelefonerna.
- Majoriteten av intäkterna kommer troligen fortfarande ligga hos desktop året ut men inte länge till. I slutet av 2018 kan de mobila intäkterna nå över 50 procent, konstaterar Joakim Andersen, Indexansvarig på Ehandel.se.