Under det senaste året har både vi och andra aktörer kommit med rapport efter rapport som visat på att de mobila enheterna i allmänhet och mobiltelefonen i synnerhet fått allt större betydelse för de svenska konsumenterna.
Men även om mobilen har visat sig vara populär framför allt när yngre personer ska handla, har desktopen envist dröjt sig kvar som e-handelns okrönta konung. Men nu har vi sett ett skifte. Enligt analysavdelningen på Ehandel.se blev 2016 nämligen det första året då flest köp skedde via mobila enheter.
53 procent av alla order
Andelen order via mobila enheter (det vill säga mobiler och surfplattor) ökade från 47 procent 2015 till 53 procent 2016. Samtidigt har desktop gjort motsatt utveckling, och backat från 53 till 47 procent.
- Bransch efter bransch har sett en kraftig ökning när det kommer till försäljning i framför allt mobiltelefonerna. Nu står det klart att de mobila enheterna tillsammans har vuxit sig större än desktop, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
Starkast ökning i mobilen
Mobila enheter står samtidigt för den största delen av orderökningen. Medan antalet order via desktop ökade med knappt två procent, drog de mobila enheterna iväg med 34 procent.
Allra populärast att shoppa i mobilen är det enligt våra siffror fortfarande främst under sommaren, kanske för att många passar på att tillbinga lite tid utan datorn. Toppnoteringen ägde rum i juli, då 57 procent av beställningarna kom via en mobil enhet.
Vi såg dock också en stark avslutning på året, med många som stannade kvar i mobilen när de skulle köpa julklapparna de inte hann med under orderfesten på Black Friday.
- Tidigare år har vi framför allt sett att e-handeln i mobilen ökar under semesterveckorna. Nu är fördelningen mer jämn, och det är tydligt att mobilen har fått sin givna plats inom e-handeln - oavsett vilken månad det är, säger Joakim Andersen.
All data är hämtad från Ehandel.se Analytics, en tjänst där cirka 300 e-handlare delar med sig av sin försäljningsstatistik.