Vi har sett flera exempel på hur stad efter stad i Sverige fått allt från utbildningsinsatser till lokala leveranstjänster, ofta för att motverka det numera omtalade problemet butiksdöden i centrum.
Men alla centrumsatsningar tas inte direkt emot av jubel och fanfarer. I Helsingborg finns det planer på att lägga 400 miljoner på ett underjordiskt garage i city, något som nu har fått kritik i en insändare i tidningen Helsingborgs Dagblad.
- Handen på hjärtat så har det egentligen inte varit något större problem att finna en parkeringsplats i Helsingborgs city de senaste åren, mitt i prime time, men likväl har försäljningen minskat och antalet nedlagda butiker blivit fler, skriver helsingborgaren Ulf Johansson.
E-handeln - ett höghastighetståg
Ulf Johansson, som själv har en bakgrund som handlare, tar upp att det är e-handeln som till stor del tagit över butikshandeln, och att utvecklingen ser likadan ut i de flesta skandinaviska städer. Han undrar också vad som egentligen menas med att “rädda handeln” när det kanske snarare handlar om att anpassa sig till den tid vi lever i.
- Det finns inga garage i världen som kan rädda de fysiska butiker som inte hänger med i utvecklingen – inte ens i Helsingborg.
Istället för garage anser Ulf Johansson att hans stad borde satsa på trivsamma platser i city där folk kan ses för att umgås. De som prompt vill ha bilen med när de handlar, kommer ändå att bege sig till ett köpcentrum, resonerar han, och avrundar sin insändare:
- Där finns inte så bra urval som på internet men det är ändå mycket bättre än det som erbjuds i city. Nu går utvecklingen fort och e-handeln accelererar som ett höghastighetståg. Det vi ser nu är bara början på ett nytt inköpsmönster. Så de politiker som säger ja till Landborgsgaraget hinner troligen också komma på, några år senare, att det kanske inte var helt rätt tänkt.