Skånska Byggvaror, som numera ägs av Byggmax, ligger då inte i vinteride. I slutet av 2015 fortsatte man sin nordiska expansion genom att köpa upp Pavillon, en återförsäljare av uterum och växthus i Danmark. I år är det dags att bygga vidare på sin omnikalsatsning.
Redan i höstas flaggade byggjätten för att man skulle öppna tre nya butiker under första halvåret 2016, men det blir fler än så. Nu meddelar Skånska Byggvaror att man utökar med fem butiker under året.
– I butikerna möter vi nya kundgrupper och stärker vår synlighet i Sverige. Kunderna kan känna och klämma på uterum, växthus, fönster och dörrar. Butikerna är en viktig satsning som gör det ännu enklare för kunderna att få tillgång till vårt sortiment, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.
Fortsatt samarbete med Plantagen
De första tre butikerna som slår upp portarna ligger i Malmö, Örebro och Uppsala varefter två butiker kommer att öppnas i Värmdö och Falun. Det innebär att Skånska Byggvaror med butiken i Helsingborg kommer att ha elva butiker, varav två i Norge under varumärket Grönt Fokus.
Precis som tidigare byggs butikerna upp inne i befintliga Plantagen-butiker och är drygt 600 kvadratmeter stora.
– Shop in Shop-lösningen hos Plantagen är en drömlösning för oss. Vi får omgående tillgång till hem-intresserade kunder som naturligt kommer i kontakt med inspirerande produkter och våra kunniga medarbetare, säger Beiron Palm, chef affärsutveckling Skånska Byggvaror.