Det svenska e-handelsföretaget, som vi flera gånger skrivit om, kommer att lansera en av sina produkter i USA.
Detta sker genom att lifestylekedjan Anthropologie nu börjar sälja Simris Algs omega3-tillskott i sin e-handel. I januari beräknas försäljningen starta även i butikerna.
- Vi är otroligt glada över att äntligen kunna lansera vår omega3, och dessutom på en så stor och viktig marknad som USA. Anthropologie är spot-on som första återförsäljare för våra produkter, och det samarbetet är förstås extra roligt som startskott, säger Simris Algs vd och grundare Fredrika Gullfot i ett pressmeddelande.
Satsningen kommer efter att Simris Alg åkt på ett bakslag i EU, som resulterade i att försäljningsstarten försenades.
LÄS ÄVEN: Simris Algs EU-försäljning skjuts på framtiden
8 procent av amerikanerna äter omega-3
USA uppges vara den globalt största marknaden för just omega3-tillskott och ungefär åtta procent av befolkningen uppges använda liknande produkter. En siffra som ska komma från National Institutes of Health, alltså ungefär motsvarande svenska Folkhälsomyndigheten.
LÄS ÄVEN: Simris Alg går 10 miljoner back - vill ha in nya delägare
Fredrika Gullfot säger nu att USA därför kommer att utgöra ett av företagets huvudfokus under det kommande året.
- Vi ser en tydlig match mellan konsumenttrenderna här och våra produkter. Vi kommer därför fokusera extra mycket på just USA under 2018, säger hon.
Anthropologie grundades 1992 och ska idag ha över 200 butiker i USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Under 2016 ska de ha haft en omsättning på 1,5 miljarder US Dollar.