ANNONS

Sen start men nu välter second hand nätet

Sen start men nu välter second hand nätet
Tomas Bjöersdorff, Sofia Hagelin, Nina Adler

Konsumenterna visade vägen - nu tar företagen över.

ANNONS

Redan när e-handeln tog sina första stapplande steg gjorde Blocket entré på den svenska marknaden. Sedan dess har handeln mellan privatpersoner varit en självklar del av försäljningen av begagnade varor på nätet.

Men i takt med att e-handeln har ökat och fått en alltmer självklar roll inom svensk detaljhandel, har allt fler aktörer fått upp intresset för att sälja second hand online. Under året som gick presenterade både Erikshjälpen och Myrorna nya e-handelssatsningar och det är tydligt att företagen - trots att de kommer in i e-handeln relativt sent - har stora ambitioner med sina nätbutiker.

Stort intresse efter premiären

Myrorna, som driver sin e-handel i samarbete med Tradera, drog igång sin onlineförsäljning den 30 november, det vill säga i lagom tid för julförsäljningen. Enligt företagets kommunikatör Nina Adler har projektet fått en stark start.

LÄS ÄVEN: Begagnatjättarna slår sig ihop - öppnar e-handel åt Myrorna

- Det har gått jättebra. Jag har inga exakta siffror men vad jag vet har allt sålt slut och vi jobbar just nu med att få in mer produkter i butiken. Så intresset har varit jättestort, säger hon, och fortsätter:

- Vi trodde kanske att intresset skulle minska något efter premiären men det har det faktiskt inte gjort.

Nina Adler medger att det har tagit tid för Myrorna att få igång sin e-handel, något som ska ha berott på att företaget behövde hitta ett sätt att få ekonomi i sin satsning. Till skillnad från företag som säljer nyproducerade varor, måste varenda secondhand-vara hanteras, fotograferas, få en produkttext, och så vidare.

Modellen som Myrorna landade i går ut på att kläder och andra varor precis som i vanliga fall lämnas in i butiker runt om i landet. Sedan sker en sortering i utvalda städer innan varorna fraktas vidare till någon av Myrornas fysiska butiker eller till bolagets e-handel, som på så sätt också fungerar som en slags butik.

- E-handeln är som en egen butik, med skillnaden att fler har möjlighet att handla i den, konstaterar Nina Adler.

"Lär oss hela tiden"

Myrorna har som sagt byggt sin e-handel tillsammans med Tradera, vilket innebär att den som klickar sig in på Myrornas nätbutik hamnar hos Tradera. Går man vägen från Traderas sajt går det också att hitta de varor som Myrorna lagt ut till försäljning, men då finns förstås även en stor mängd andra varor att välja bland.

Vad har varit det svåraste för er del hittills?

- Det har varit att få till ett produktflöde i e-handeln. Det är ju en helt ny typ av logistik för oss att jobba med, men där har vi haft stor hjälp av Tradera. Sen är det ju många smådetaljer, men vi lär oss hela tiden, säger Nina Adler.

Utöver Myrorna arbetar Tradera med en rad andra företag som har vänt sig till marknadsplatsen för att få igång sin e-handelsverksamhet. Det handlar om allt från antikvariat till bolag som säljer dyrare klockor eller olika typer av samlarföremål.

På Tradera finns också auktionsbyråer och företag som säljer begagnade TV- och datorspel, vilket är en kategori som växer snabbt.

"En helt annan affärsmodell"

Sofia Hagelin, som är pressansvarig på Tradera, menar att många företag som är verksamma inom second hand har varit det en längre tid när de väl bestämmer sig för att ge sig ut på nätet. Men att driva trafik till en egen sajt kan ha sina utmaningar, och då kan ett samarbete vara ett sätt att nå ut.

- Men hela detaljhandeln har flyttat ut på nätet och då är det naturligt att secondhand-handeln följer efter.

Varför har det tagit tid, tror du?

- Om man kommer från den fysiska handeln kan det ta tid att ställa om sina befintliga system och processer. Det är en helt annan affärsmodell sett till hur det ska fungera med lager och marknadsföring och mycket annat.

Kläder populäraste kategorin

Vad gäller Myrornas och Traderas samarbete så betalar inte Myrorna något för att lägga upp sina varor på Traderas sida. Däremot betalar företaget provision till Tradera på det som säljs. Myrorna producerar själv sina produkttexter och tar bilder på de varor som ska läggas ut till försäljning.

- Vi tillhandahåller tekniken och trafiken, sammanfattar Sofia Hagelin.

Samtidigt som allt fler företag har fått upp ögonen för e-handelns möjligheter, har också allt fler kategorier positionerat sig som eftertraktade för den som letar efter begagnade fynd. I slutet av förra året utsågs det återvunna plagget till Årets julklapp. Något som direkt ledde till ett uppsving för begagnade kläder.

LÄS ÄVEN: Begagnatjättarna prisar Årets julklapp: "Har aldrig varit bättre"

Kläder, följt av Barnkläder & Barnskor, är fortsatt de största kategorierna hos Tradera, även om Bygg & Verktyg, datorer och hemelektronik ökar mest. Det är framför allt klänningar, tröjor och ytterplagg som säljs inom modekategorin, men i stort sett verkar det mesta vara av intresse.

Politikerns skjorta drog in 42 000  kr

Förra årets dyraste herrplagg blev partiledaren Jan Björklunds "välanvända" skjorta som budades hem för hela 42 000 kronor. På damsidan var det en minkpälsjacka som tog hem toppbudet, som låg på jämförelsevis blygsamma 13 000 kronor.

Sofia Hagelin menar att vi befinner oss i ett större skifte, där det blir allt tydligare att många upplever konsumtionströtthet. Enligt en Novusundersökning som Tradera gjorde i höstas, känner 36 procent av svenskarna en olust inför att konsumera nyproducerade varor.

- Det handlar om ett förändrat tankesätt, att man inte alltid behöver köpa nytt. Är man till exempel ute efter ett verktyg går det oftast precis lika bra med ett som är begagnat. Second hand har mer och mer seglat upp som ett alternativ, och är till och med det föredragna alternativet i många fall, säger Sofia Hagelin.

Tidigt Växjö-projekt visade vägen

Med start i maj 2018 har Erikshjälpen hunnit ha igång sin e-handel, Secondhand.se, i snart åtta månader. Precis som Myrorna har företaget haft en logistisk utmaning i att alla artiklar måste hanteras var och en för sig, men när e-handeln väl kom igång dröjde det inte länge förrän orderna började trilla in.

- Vi har haft en försäljningsvolymökning på mellan 30 och 40 procent varje månad. Vi hade en extremt bra november och en mycket stark december, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef för Erikshjälpen Second Hand, och tillägger att den jämförbara ökningen i de fysiska butikerna ligger på 14-15 procent.

LÄS ÄVEN: Erikshjälpen storsatsar online - öppnar egen e-handel

Erikshjälpen kom faktiskt igång med ett e-handelsprojekt redan 2011, som då utgick från företagets butik i Växjö där allt från lager till marknadsföring hanterades. Projektet var igång i ungefär ett halvår, och bidrog enligt Tomas Bjöersdorff med kunskap snarare än några enorma säljframgångar.

- Det primära syftet var att få svar på ett antal frågor som rör till exempel kundupplevelse och logistik. Vi visste att vi var alldeles för tidigt ute, men vi lärde oss en hel del av det projektet, säger han, och fortsätter:

- När vi nu förstår att e-handeln växer snabbare än den fysiska handeln så måste man förhålla sig till det. Det går inte att stoppa huvudet i sanden utan e-handeln är en marknad där man måste finnas.

Driver e-handeln från Borås

Erikshjälpens e-handelssortiment består av varor som kommer från ett 20-tal av organisationens 63 butiker. Där har personalen valt ut sådant som kan lämpa sig för e-handeln och skickat det vidare till Erikshjälpens e-handelshubb i Borås, där e-handelsverksamheten hittills har skötts från en lokal som ligger vägg i vägg med företagets butik. E-handelslokalen har dock vuxits ur och kommer snart att bytas ut mot något rymligare.

Vad är det för varor som ni menar lämpar sig väl för e-handel?

- Man kan ju säga som så att när vi startade i maj så hade vi ingen riktig uppfattning om vilka varor vår målgrupp skulle efterfråga. Men sedan dess har vi analyserat och fått bättre kunskap om vad som fungerar. Det är hela tiden ett lärande. Men av det som butikerna skickar vidare till Borås läggs mer än 75 procent upp i vår e-handel.

Den vinst som Erikshjälpen genererar skänks till välgörande ändamål, som att arbeta för och stärka barns rättigheter på olika håll i världen.

Hur mycket har e-handelsförsäljningen bidragit till på det området hittills?

- Som med all affärsutveckling har vi gjort initiala investeringar i exempelvis teknik, lokaler och logistik. Vi startade i maj och med den tillväxt vi har räknar vi med att generera vinst efter 18 månader. 

Får en andra chans hos Tradera

För att äga sin egen kunddata och kunna profilera sig själv på ett starkare sätt, har Erikshjälpen valt att arbeta med en egen plattform istället för att ha sin e-handel hos ett annat företag. De varor som Erikshjälpen inte lyckas sälja i den egna plattformen, får dock en ny chans hos Tradera.

- Vi har ett förmånligt avtal med Tradera som är bra för oss och bra för kunden. Och - inte minst - bra för miljön, avslutar Tomas Bjöersdorff.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se