ANNONS

Seamless och SEQR smyger sig in i E-handeln

Seamless och SEQR smyger sig in i E-handeln

Den mobila betallösningen SEQR som använder sig av QR-koder lockar den ena detaljhandlaren efter den andra. Nu har även SEQR börjat leta sig ut bland nätbutiker. Nya kunder till betallösningen nämner även enkel integration i e-handeln som en del av beslutet.

ANNONS

Clas Ohlson är en av många butiker som nu hoppar på mobila betalningar och specifikt SEQR ifrån företaget Seamless. En betallösning som Seamless säljer in som Sveriges mest använda mobila plånbok. Det ska även vara lägre transaktionsavgifter jämfört med traditionella betalsystem.

SEQR har från början haft ett tydligt fokus på fysiska butiker. Att få butikerna att införa betalmetoden verkar man lyckats med. I Sverige och internationellt ska över 5000 handlare valt SEQR. Butiker som stödjer SEQR är bland annat Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Dormy och Webhallen.

Den senare, Webhallen, använder även betallösningen i sin nätbutik. Clas Ohlson nämner enkel integration av SEQR i nätbutiken som del av deras beslut att nu teckna avtal med Seamless.

– Vi inleder nu med att introducera SEQR i svenska butiker och kan därmed erbjuda en smidig och modern betaltjänst som också går att koppla vår kundklubb Club Clas och specifika erbjudanden till, samtidigt som det sänker kostnaderna för våra butiker. Att SEQR redan finns på flera marknader och på ett enkelt sätt även kan integreras i vår e-handel har också bidragit till vårt beslut, säger Nina Lindfors, Sverigechef på Clas Ohlson.

Alltid fungerat för E-handel

Hur ligger det då till med stödet för renodlade e-handlare? Används SEQR av många nätbutiker? Vi slängde iväg några frågor till Cecilia Lago Albright, presschef på Seamless.

Vad vi förstå har ni primärt haft den fysiska detaljhandeln som fokus, något som nu verkar skifta lite. När började ni satsa på e-handel?

Cecilia Lago AlbrightVårt fokus vid lanseringen av SEQR för två år sedan var utrullning i fysisk butik men tekniken har alltid fungerat även för e-handel. Betalningen följer samma enkla logik; skanna, godkänn med personlig pin kod, klart! Plattformen är helt öppen och inte knuten till kortföretagen vilket betyder att vi kan kapa transaktionskostnaderna med 50 procent för handlarna och anpassa tjänsten efter deras behov. Bland annat har McDonald’s integrerat SEQR i sin egna app.

Vilka butiker använder SEQR i sin e-handel idag?

Webhallen, Dormy och Fokus Optik i Sverige. I Belgien skrev vi just avtal med landets största detaljhandelskoncern vilka lanserar SEQR i sina webbutiker Collishop, Dreamland och Dreambaby i oktober.

Finns det renodlade e-handlare (ej fysisk butik) som använder SEQR?

Nej inte i dagsläget.

 

Få användare enligt ny rapport

Häromdagen skrev vi om rapporten Sverige Betalar som bland annat målar upp en framtid med mobila betalningar. Om man ska tro den rapporten så är dock inte SEQR medverkande i denna framtid. Ingen av de 1000 tillfrågade svenskarna svarade nämligen att de faktiskt använde SEQR. Bitcoin hade samma "låga" användning men den betalmetoden har förstås inte stöd i tusentals butiker.

Enligt rapporten Sverige Betalar skall kännedomen vara mycket dålig gällande varumärket SEQR, vad är er syn på detta?

Vi ställer oss frågande till rapporten som inte stämmer överens med vår dagliga verksamhet. Förra året visade att 2 procent använder SEQR, att den siffran skulle vara förändrad till noll är mycket märklig då vi själva ser en ökning av användningen. Det ökar hela tiden samtidigt som fler handlare ansluter sig till oss i Sverige och internationellt. 330 000 personer använder vår produkt varje vecka och vi ser att dom handlar, skickar pengar, donerar och hämtar ut erbjudanden.

Kommer ni öka ert fokus på e-handeln framöver?

Både fysisk butik och e-handel är viktig för oss men då 90 procent av kunderna handlar i fysisk butik har vi valt att fokusera på det i första hand. Den största utmaningen är inte e-handel utan fysisk butik när det gäller mobila betalningar, vilket kanske är anledningen till att vi är ensamma i fysisk butik i Sverige och andra länder?

QR-koder och E-handel

Webhallen som alltså stödjer nätbetalningar via SEQR har även tidigare experimenterat på detta område med företaget Payair. En aktör som även de försökte ta QR-koder in i e-handeln vilket inte verkar ha gått så bra. Företaget rekonstruerades under 2013 och ändrade samtidigt inriktning mot att bli mer av en teknisk plattform.

Nätkonsumenterna verkar inte vara jättesugna på att handla via QR-koder. Med detta sagt så ska SEQR vara enklare att använda än exempelvis Payair och det handlar förstås om att ändra kundernas beteende. Om konsumenterna lär sig shoppa via QR-koder i sina lokal butiker så är man förmodligen ett steg närmare att även göra det på nätet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se