Tidigare i år så rekryterade e-handlaren Scandinavian Photo en ny kommersiell chef i Andreas Bränd, som tidigare jobbat för Zalando. Sedan dess har fotojätten, som omsätter runt 750 miljoner kronor, tydligen jobbat med ett nytt omnikanalkoncept.
De andra butikerna stängs
I dag berättar nämligen Andreas Bränd, i ett pressmeddelande, att bolaget ska öppna Nordens största fotobutik mitt i centrala Stockholm.
- Syftet med den nya butiken är att förbättra den totala kundupplevelsen genom att inrymma alla olika delar som rör bilden på ett och samma ställe i en lättillgänglig lokal mitt i centrala Stockholm. Genom ökad tillgänglighet och förbättrad service kommer vi kunna erbjuda våra kunder en helhetsupplevelse oavsett om fotograferandet är kundens hobby eller heltidsyrke, säger Andreas Bränd, kommersiell chef på Scandinavian Photo.
Arbetet med den nya butiken har redan påbörjats men öppningen sker först i början av 2018. Butiken ligger på Vasagatan 16 och ska vara i två plan på totalt 865 kvadratmeter. I samband med öppningen kommer företagets tre andra butiker i Stockholm att stängas.
Den nya flaggskeppsbutiken kommer istället att bli den centrala hubben för alla Scandinavian Photos fotointresserade kunder.
"Erbjuder arbetsplatser för fotografer"
Likt de flesta omnikanalsatsningar numera så ska butiken bjuda på en upplevelse och inte bara produkter. En “helt ny typ av mötesplats för alla foto- och videointresserade” utlovas och det ska bland mycket annat finnas ett café samt plats för fotografer att sitta och arbeta.
Flaggskeppsbutiken kommer även att inrymma fotostudio, ett brett hyrsortiment, printavdelning med eget printlabb, kurs- och föreläsningslokaler, avdelning för PRO- och B2B-kunder samt en serviceavdelning.
- Den nya butiken kommer vara ett komplett upplevelsecenter för allt som ryms inom ramen för att skapa och njuta av bilder oavsett om det är stillbild eller video, meddelar företaget.