Från och med den 18 februari kan Systembolagets kunder beställa varor från företagets webbplats för att sedan hämta upp dem på något av bolagets 500 ombud.
- Den nya tjänsten gör det enklare och smidigare för kunderna att genomföra sina beställningar direkt via systembolaget.se, vilket innebär en förbättrad service för kunder som tidigare gjort sina beställningar hos Systembolagets ombud, säger Peter Lundvall, driftansvarig för e-kanalen på Systembolaget.
Den nya leveransmodellen infördes på prov hos ett 60-tal ombud i höstas, och nu blir det alltså möjligt för fler att beställa öl, vin och sprit för ombudsleverans.
Oklar framtid för hemleveranser
Sedan ett par år tillbaka är Systembolaget också i färd med att testa e-handel med hemleverans på ett antal platser i Sverige. Det är dock oklart hur länge projektet ska pågå eller vad som ska hända med det framöver.
- Det rullar på och ligger fortfarande som ett försök, säger Peter Lundvall.
Hur länge ska det göra det?
- Det vet vi inte i dagsläget. Vi gjorde en utvärdering hösten 2014 och än så länge har det inte uppstått några komplikationer. Det är väl det jag kan säga om det.