ANNONS

Sara Öhman: "Jag var väldigt sugen på att driva något själv"

Sara Öhman: "Jag var väldigt sugen på att driva något själv"
Sara Öhman

E-handelskonsulten Sara Öhman har öppnat sin första egna e-handelsbutik.

ANNONS

De flesta inom e-handelsbranschen i Sverige känner säkerligen till Sara Öhman. Hon är konsult inom digital marknadsföring och har hjälpt ett flertal företag att bygga upp strategier inom framför allt sociala medier.

För att få ännu mer kunskaper inom e-handel och allt runtomkring har hon nu öppnat sin första egna e-handel. Prenumerationstjänsten Nutribox ska skicka ut kosttillskott som valts ut särskilt efter kundens önskemål och behov.

- Jag har jobbat med e-handel väldigt mycket och var väldigt sugen på att driva någonting själv. Det är ett sätt att prova sina idéer. Så jag tror att det är ett intresse för att ha en e-handel själv, men att det är träning och kosttillskott är förstås extra kul, förklarar Sara Öhman.

Nutribox kom till i samarbete med webbyrån Will & Skill som Sara Öhman arbetar med sedan tidigare. Ambitionen är att kombinera Saras intresse för att utbilda inom träning med data för att matcha rätt tillskott med rätt kund.

Alla nya prenumeranter får till en början svara på frågor och sedan använder en nutritionist det underlaget för att välja ut lämpliga kosttillskott. När kunden har testat ett visst tillskott får han eller hon recensera produkten vilket innebär att leverantören får en uppfattning om hur produkten togs emot. Win-win för både kunder och företag, med andra ord.

- Folk tränar mycket och börjar intressera sig mer för kosttillskott men man vet inte riktigt vad man ska stoppa i sig, säger Sara Öhman.

Hur har det gått hittills då?

- Vi har varit igång i några månader. Vårt mål är att ha alla kosttillskottsleverantörer i Sverige i vår databas så att vi kan matcha dem med rätt typer av personer. Men vi har skickat två omgångar boxar nu till ett gäng nya nutriboxare. Vi ser hur intresset ökar dag för dag. 

Prenumerationer måste ge ytterligare värde

På senare tid har prenumerationstjänster fått ett stort uppsving och det går numera att få återkommande hemleveranser inom allt från bakningsutrustning till kalsonger. Det finns dessutom flera andra företag som sysslar just med prenumerationer av kosttillskott. Men Sara Öhman tycker sig ha hittat en egen nisch.

- Det vi vill göra är att dels att det är personanpassat men också att vi vill bygga upp den här kunskapsbanken. Kring alla kosttillskott vi pratar om så pratar vi om hur de funkar ihop med kosten överlag. Men det är en hård konkurrens och jag tror att de stora kosttillskottsbolagen sitter på sådana här tjänster också. Men att vara oberoende av någon än så länge tror jag kan ge oss de kunderna vi vill ha.

Är det en risk att den här prenumerationstrenden försvinner?

- Ja, det tror jag definitivt att den gör. Det är därför jag tror att det är viktigt att om man nu ska starta en tjänst kring boxprenumerationer så måste man se till vad jag kan erbjuda kunderna och företagen för tjänster runtomkring för att det ska få ett ytterligare värde.

Sara Öhman vill gärna nå ut med sin tjänst till alla som har en aktiv livsstil. Kosttillskott kanske tidigare till viss del har kopplats ihop med ett intresse för fitness, men Nutribox vänder sig även till de som håller på med till exempel fotboll och golf.

- Jag vill ha alla träningsnördar i Sverige till min box. De som bryr sig om vad det är de tränar och tycker att det är kul att upptäcka nya saker.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se