T-handeln har tydligen sitt ursprung ifrån 2001 och ett avsnitt av serien Will & Grace där en T-shirt exponerades som senare kunde köpas på TV-kanalens hemsida. De ska ha sålt 3000 stycken det första dygnet och dragit in 150 000 dollar. En sådan effekt låter givetvis lovande och nu vill Samsung göra det ännu enklare att handla via din TV.
Under elektronikmässan CES 2013 introducerade Samsung i måndags en lösning för att handla direkt i din TV. Detta via deras smarta appar och ett samarbete med Delivery Agent, ett företag som sysslar med försäljning kopplat till underhållning.
En ny intäktskälla
Delivery Agent har redan samarbeten med flera stora företag inom TV som t.ex. 20th Century Fox, Showtime och 50 andra företag som står bakom över 500 TV-program. Enligt Delivery Agent ska det tidigare ha krävts runt 12 klick innan man kunde köpa något framför teven med t.ex. en laptop.
- Det var en enormt hög friktion, säger Mike Fitzsimmons, VD på Delivery Agent, och fortsätter, med en app på en Internet-ansluten smart-TV tar vi helt bort friktionen ifrån inköpsprocessen.
Samsung skall nu införa dessa appar i nya TV-apparater och även uppdatera gamla modeller samt vissa DVD-spelare med denna funktionalitet. Samsung har även i december investerat 5 miljoner dollar i Delivery Agent. De hoppas förmodligen på en ny intäktskälla via denna T-handel.
Â
Källa: Broadcasting & Cable, Veenome