ANNONS

Så nådde Skincity-grundarna 180 miljoner

Så nådde Skincity-grundarna 180 miljoner
Mikael Kjellman och Annica Forsgren Kjellman

Mikael Kjellman och Annica Forsgren Kjellman i exklusiv intervju.

ANNONS

När Ehandel.se besöker Skincity i Täby i norra Stockholm är det ungefär en vecka kvar till jul. Beställningarna - ibland så många som 10 000 om dagen - trillar in i rask takt och personalen på lagret har dubblats för att kunna hantera decemberhandeln, som hos Skincity är dubbelt så bra som en vanlig månad.

- Det är julmys och härlig stämning. Nej, skämt åsido. Det är en hektisk period, lite kaotiskt vissa dagar, säger VD:n Mikael Kjellman, när han tar emot oss.

Tillväxt på 50 procent till 180 miljoner

Det är framför allt på grund av företagets julkalender som decemberförsäljningen går så bra, tror Skincitys grundare. Bolaget har använt sig av konceptet sedan starten 2011 och nu har luckorna med erbjudanden blivit en återkommande favorit hos många kunder.

- Vissa av de här erbjudandena har varit hysteriska och då får vi också utmaningar med logistiken och med att hinna svara på allting inom våra uppsatta mål. Men det har gått bra hittills. Vi tror oss kunna klara den här julen också.

2016 blev på många sätt året då Skincity gick från att vara en ny e-handlare till att räknas som en etablerad aktör i branschen. Som Mikael Kjellman berättade tidigare i höstas ser bolagets omsättning för 2016 ut att landa på drygt 180 miljoner i år, vilket motsvarar en tillväxt på över 50 procent.

- Det är vi jättenöjda med. Och vi kommer också att avsluta året med svarta siffror, vilket har varit lite av vårt signum sedan starten. Jag har sagt flera gånger att man måste få med sig en lönsamhet från start, säger Mikael.

Finns ingen nischad konkurrent

Under året som gått har Skincity bland annat investerat i en ny plattform och utökat personalen från 20 till 61 anställda. Företaget har också gjort stora satsningar på att bygga sitt varumärke med bland annat kampanjer och gåvor till kunderna.

- Det är kul för många säger att det är det svåraste i dag, att skapa ett varumärke. Det här året skulle jag säga att vi har fått höra från ganska många håll att Skincity har blivit ett etablerat varumärke. Och det har vi ju jobbat med sen start - att även om vi plockade bort alla produkter från sajten så ska det finnas kvar en varumärkesidentitet. Så det tycker jag är en stor del av det vi har gjort i år, säger Annica Forsgren Kjellman.

Hur ser ni på konkurrensen inom ert segment?

- Vi har mycket kompisar online. Det finns många bra aktörer inom beauty, men vi jobbar ju nischat inom professionell hudvård och professionell makeup. Och där finns det faktiskt ingen annan aktör i samma storlek, åtminstone inte i Sverige. Så vi är fortfarande ganska ensamma, säger Annica.

- Ja, det är vi, men vi märker att det är många som försöker att ta lite av oss. Det är ofta breda aktörer som vill lyfta fram att de också har professionell hudvård, och det är drivet mycket av det vi har gjort. Och när vi då visar fina siffror blir det en morot för många att följa efter. Det ger ju oss en viss konkurrens men det triggar samtidigt oss att bli ännu snabbare. Och vi har kanske en fördel av att det här är det enda vi gör, tillägger Mikael.

De båda beskriver det som att det mest är smickrande när konkurrenter inspireras av Skincitys upplägg, till exempel genom att låta utbildade hudterapeuter svara på kundernas frågor.

- Generellt sett så tror vi att många företag vill hitta nya segment och nya produkter för att kunna sälja mer till sina kunder, men risken man tar då som företag är att man uppfattas som väldigt spretig. Vi tror på att jobba med kunskap och kvalitet och skulle vi bli bredare finns det också en risk att vi tappar vår essens, säger Mikael.

Inte aktuellt med fysiska butiker

Inför 2017 utlovar Skincitys grundare något hemlighetsfullt flera spännande nyheter, varav åtminstone en ska vara något som “ingen har gjort förut”. Bolaget ska också lägga ett stort fokus i Norge där Skincity lanserades i år. Men att göra som många andra inom e-handelsbranschen och öppna fysiska butiker är inte aktuellt - åtminstone inte under det kommande året.

Varför inte?

- Vi vill satsa på den digitala upplevelsen, säger Mikael, och fortsätter:

- Vi tror att Skincity som koncept hade fungerat väldigt bra även i den fysiska världen men det handlar som alltid om fokus, och att vi inte vill tappa våra kärnvärden. Vi är fortfarande ett ganska litet bolag och varje nytt område innebär en risk för att man tappar sitt fokus.

Mikael och Annica känner sig trygga med att de satsningar företaget har gjort under 2016 kommer att resultera i fortsatt tillväxt 2017.

Vilken är er största utmaning just nu?

- Det är nog oss själva. Att vi lever upp till de kraven vi har satt upp. Vi måste se till att kunna hålla kvalitetsnivån även fast vi växer och gör fler saker samtidigt, avslutar Mikael.

LÄS ÄVEN: För er som inte kan få nog av det snabbväxande e-handelsföretaget från Täby bjuder vi i helgen på en riktig bildfest från Skincitys lager. Missa inte det! 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap