ANNONS

Så gick Cocopanda från 0 till 100 miljoner på tre år

Så gick Cocopanda från 0 till 100 miljoner på tre år
Kolbjørn Ertzeid, ekonomichef på Cocopanda

Vänder till lönsamhet med ett resultat på sex miljoner kronor.

ANNONS

När vi så sent som i april listade vilka e-handelsföretag som växer snabbast just nu, stack ett företag ut rejält från mängden. Cocopanda.se hade under sitt allra första verksamhetsår gått från att omsätta 1,4 miljoner svenska kronor till att landa på 36,5 miljoner, enligt Ehandelsindex. En ökning med otroliga 2537 procent.

Resultat på 6 miljoner 2016

Men framgångarna stannade inte där. Under förra året ökade det norska företaget bakom sajten, e-handelsjätten Brandsdal Group, sin omsättning för svenska Cocopanda med ytterligare nästan 65 miljoner kronor. Resultatet för fjolåret landade samtidigt på 5,98 miljoner kronor och bolaget vänder därmed till lönsamhet mitt i den starka tillväxten.

Totalt innebär det att Cocopanda i Sverige sedan starten 2014 gått från 0 till 100 miljoner kronor på bara tre år. 

Nu berättar Kolbjørn Ertzeid, finansdirektör på den norska e-handelsgiganten Brandsdal Group, som driver Cocopanda, om hur de lyckades.

Började med näthandel 1997

Brandsdal Group grundades 1997. Redan från start var det bara näthandel som gällde, företaget har aldrig ägnat sig åt fysisk handel. I år har koncernen alltså 20 års erfarenhet av att jobba med e-handel. För tio år sedan, alltså 2007, startades den norska skönhetsbutiken Blivakker.no, som så sent som nu i veckan röstades fram som Norges bästa e-handel av sina branschkollegor.

- Blivakker.no är det klart största och äldsta norska företaget inom vårt segment, konstaterar Kolbjørn Ertzeid.

Tog lärdomarna från Norge till Sverige

Konceptet spred sig till Danmark, där systerbutiken Cocopanda.dk startades några år senare. År 2014 bestämde sig koncernen alltså för att även Sverige skulle göras vackrare och startade även Cocopanda.se. 

- När vi startade upp Cocopanda.se så var det en helt ny butik, baserat på många års erfarenhet, säger Kolbjørn Ertzeid. 

Han är övertygad om att just koncernens gedigna erfarenhet inom e-handel har varit avgörande för framgångarna i Sverige.

- Det man lär sig i de andra länderna, kan man utnyttja i Sverige. Med god erfarenhet av att sälja de här varorna på nätet så kan man lyckas överta även nya länder trots hård konkurrens. 

15 jobbar med sociala medier

Kolbjørn Ertzeid menar även att framgångarna i Sverige kan härledas till några specifika faktorer. En är att Brandsdal Group har satsat på att ha en bra plattform.

- Rent IT-mässigt har vi väldigt bra förutsättningar. Vår plattform gör att vårt arbete med våra butiker blir väldigt systematiserat. Det är bra uppstyrt inom organisationen, vilket ger oss fördelar, säger han.

Dessutom har man haft en strategi för att nå de framgångar man haft i Sverige.

- Vi har redan från början haft en strategi att ta marknadsandelar och öka omsättningen. Vi har också väldigt dedikerad personal som jobbar med detta, säger han.

Bland annat har företaget en hel avdelning på cirka 15 personer som jobbar med sociala medier, varav en av dessa jobbar specifikt med Sverige.

Lager i Tyskland och fri frakt

En annan faktor är att det lager som försörjer samtliga nordiska länder förutom Norge med varor, ligger i Tyskland, vilket blir billigare än om företaget skulle haft lagret till exempel i Norge. Det, samt ett gott samarbete med det norska postföretaget Bring, bidrar i sin tur till att Cocopanda kan hålla lägre priser på produkterna, enligt Ertzeid. 

Bland annat har den besparingen gjort att företaget idag kan erbjuda fri frakt i alla länder de verkar i.

- Det var något vi införde i Norge för att testa hur stor effekt det skulle ha. När vi såg vilket resultat det gav, så bestämde vi oss för att ha det överallt. Det blir enklare för kunden eftersom det pris de ser på sidan är det pris som de sen också betalar. Våra erfarenheter visar att kunderna uppskattar fri frakt och vi har därför valt att prioritera det.

Satsar på 150 miljoner 2017

Och för 2017 siktar företaget på ytterligare en raketökning.

- Vi har ett bra underlag, men vi får se var vi landar. Sannolikt ökar vi till någonstans runt 150 miljoner i omsättning på Cocopanda.se, avslutar Kolbjørn Ertzeid.

Michell Grönlund