Trots att årets Prime Day bara var den andra i sitt slag, och att eventet inledningsvis drabbades av tekniska problem, kunde Amazon direkt konstatera att konceptet verkar ha gjort succé. E-handlaren rapporterar en 60-procentig ökning jämfört med förra året på antalet beställningar från hela världen och en ökning på 50 procent för USA jämfört med samma period.
Prime Day, som gick av stapeln i tisdags, innebar också den bästa försäljningsdagen någonsin för Amazons egna produkter.
- Vi vill tacka våra miljoner medlemmar världen över för att ni gjorde den här dagen till den största i Amazons historia. Vi hoppas att ni hade lika kul som vi hade. Efter det här resultatent kommer vi definitivt att göra det igen, säger Greg Greeley, vice president för Amazon Prime.
Sålde 215 000 tryckkokare
En undersökning som nyhetssidan Internet Retailer har gjort tyder på att 46 miljoner amerikaner passade på att handla något under Prime Day. IR beräknar att Amazons snittorder ligger på ungefär 50 dollar, vilket i så fall skulle innebära att e-handelsjätten drog in order för drygt 2,3 miljarder dollar under tisdagen.
De flesta ska ha valt att handla elektronik, kläder eller hushållsvaror som rengöringsmedel. Bland annat gick det i USA åt 90 000 TV-apparater, 200 000 par hörlurar och 215 000 så kallade Instant Pot 7-in-1 Multi-Functional Pressure Cookers. Den sistnämnda var även en av toppsäljarna globalt.