I fredags meddelade e-handlaren CDON att sista dagen att beställa varor med garanterad leverans innan julafton blev just i fredags, den 18 december, och inte söndagen den 20 december som tidigare utlovats. Anledningen skulle vara att företaget hade fått ett oväntat högt ordertryck och därför ville vidta försiktighetsåtgärder.
Men enligt Aftonbladet ser ett antal personer som beställt från CDON i god tid också ut att bli utan sina julklappar. Tobias Larsson från Hallsberg beställde barnens julklappar redan i november.
- Efter den första beställningen fick jag besked om att den var packad och redo att skickas men efter några dagar sa de att något blivit fel och att jag därför skulle lägga en ny order. När jag beställde sakerna för andra gången fanns de kvar på hemsidan men efter några dagar hörde de av sig igen och sa att varorna var slut, säger han till tidningen.
"Beställer aldrig därifrån igen"
Även Sigrid Österling Sicking från Karlstad, som beställde julklapparna från CDON i början av december, är besviken på företaget efter oklarheter om vad som hänt med hennes beställning.
- Jag är skitförbannad. Om jag hade vetat detta tidigare hade jag haft en chans att kolla någon annanstans men när det är fyra dagar till julafton är det omöjligt. De har sagt att jag kan få 100 kronor i en rabattkod men jag kommer aldrig i hela mitt liv att beställa därifrån igen.
CDON ger samma besked till Aftonbladet som till Ehandel.se. Att ordertrycket varit högt och att sista beställningsdag ändrades till den 18 december för att alla skulle få leveranserna i tid. Men det är oklart om någon särskild kompensation kommer att utbetalas till de som trots att de beställt i tid inte får sina paket innan julafton står för dörren.
- Vår högsta prioritet är självklart att alla kunder ska vara nöjda med hela upplevelsen av att handla hos oss. Dock kan vi inte kommentera enskilda fall utan kunderna får gärna höra av sig till vår kundservice om de har frågor om leveranser, säger Erik Löfgren, kommunikationschef på Qliro Group.