ANNONS

Returnado vill automatisera returer och klagomÄl

Returnado vill automatisera returer och klagomÄl
Haider Abdo, grundare av Returnado
Annika Falkuggla

Med sin automatiserade plattform vill en ny svensk startup vÀnda returer till intÀkter samtidigt som kunderna förblir nöjda.

ANNONS

E-handel och returer gÄr tyvÀrr hand i hand, Àven om returgraden Àr olika frÄn bransch till bransch. Men en ny svensk startup hoppas nu förenkla processen, samtidigt som man sÀger sig kunna öka e-handlarnas lönsamhet.

Med en automatiserad plattform vill Returnado hjÀlpa e-handlarna att hantera returerna pÄ ett smartare sÀtt och dÀrmed fÄ fÀrre hÀvda köp. Och genom att automatisera returerna ska e-handlarna Àven slippa en hel del trÄkig administration.

– Responsen vi har fĂ„tt har varit en bekrĂ€ftelse pĂ„ att vi gör rĂ€tt saker och att problemen med returer och missnöjen Ă€r en huvudvĂ€rk för vĂ€ldigt mĂ„nga e-handlare. Vi jobbar just nu med att sjösĂ€tta vĂ„r första lansering hos en handfull e-handlare och kommer löpande att slĂ€ppa pĂ„ fler under hösten, sĂ€ger Haider Abdo, grundare av Returnado.

Kunden kan sjÀlv lösa problemen

E-handlare som anvÀnder sig av tjÀnsten "embeddar" Returnados lösning i sin e-handelsplattform och Returnados plattform synkar sedan data mellan e-handelssystemet och det egna systemet. Systemet digitaliserar det som Àr kopplat till returer och ger e-handlaren verktyg för att administrera dem.

– NĂ€r en kund Ă€r missnöjd med sin vara sĂ„ gĂ„r det till vĂ„r modul, de vĂ€ljer varorna de vill hantera och kan sedan hantera dem i vĂ„r process. De kan byta varan mot nĂ„got annat, skapa en reklamation eller köpa helt nya varor för returvĂ€rdet, sĂ€ger Haider Abdo och fortsĂ€tter:

– Vi skapar alltsĂ„ en intuitiv standardiserad process som konsumenter sjĂ€lva kan anvĂ€nda för att lösa sitt missnöje, och gĂ€rna Ă„terkonvertera till nya varor. Till skillnad frĂ„n idag dĂ€r processen oftast Ă€r manuell, innehĂ„ller flera steg som inte Ă€r digitala och fokus ligger pĂ„ att hĂ€va alla köp dĂ€r kund Ă€r missnöjd.

Wellstreet backar upp

Lösningen ska alltsÄ Àven ge kunderna bÀttre kontroll och översikt över sina returer, samtidigt som de fÄr verktyg för att sjÀlva lösa sina missnöjen.

I samband med lanseringen stÄr det Àven klart att Wellstreet, Stockholms universitet Inkubator, Vinnova och Almi tillsammans gÄr in med 1,5 miljoner kronor i Returnado.

– Det som gör Returnado vĂ€rldsunikt Ă€r att den inte bara hjĂ€lper e-handlare med administrationen utan Ă€ven driver konsumenter mot Ă„terkonvertering vilket ökar e-handlarnas lönsamhet, sĂ€ger SĂŻmon Saneback, medgrundare och partner pĂ„ Wellstreet.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se