Med Black Friday, Black Week och till och med Black Month pĂĄ vissa hĂĄll, har Cyber Monday - e-handelns egen readag - kommit lite i skymundan. Med sin placering efter alla de andra shoppingfestligheterna har Cyber Monday möjligen ett sämre utgĂĄngsläge när det kommer till att locka kunder.Â
LÄS ÄVEN: Cyber Monday - den bortglömda readagen?
Eller sĂĄ är det snarare sĂĄ att kunderna trivs med att ha en sista chans att fynda innan julförsäljningen drar igĂĄng pĂĄ allvar. Enligt Ehandel.se Analytics har dagen nämligen knappast tappat under de senaste ĂĄren. Tvärtom ligger orderökningen, jämfört med förra ĂĄrets Cyber Monday, pĂĄ rekordhöga 48 procent.Â
Samtidigt har intäkterna i sin tur ökat med inte heller sĂĄ blygsamma 43 procent jämfört med Cyber Monday 2016. Â
- Det här är den starkaste ökningen sedan vi först kunnat se att Cyber Monday påverkade försäljningsstatistiken, konstaterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Men även om Cyber Monday alltsĂĄ levererar rekordökningar pĂĄ bĂĄde order- och intäktssidan, är utvecklingen för dagen lĂĄngt ifrĂĄn lika exeptionell som den som Black Friday visar upp. Som vi kunde rapportera i mĂĄndags, ökade antalet order under Black Friday med 69 procent jämfört med förra ĂĄret. Samtidigt steg Black Friday-intäkterna i svensk e-handel med hela 87 procent.Â
LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in
Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel. |