Med Black Friday, Black Week och till och med Black Month på vissa håll, har Cyber Monday - e-handelns egen readag - kommit lite i skymundan. Med sin placering efter alla de andra shoppingfestligheterna har Cyber Monday möjligen ett sämre utgångsläge när det kommer till att locka kunder.
LÄS ÄVEN: Cyber Monday - den bortglömda readagen?
Eller så är det snarare så att kunderna trivs med att ha en sista chans att fynda innan julförsäljningen drar igång på allvar. Enligt Ehandel.se Analytics har dagen nämligen knappast tappat under de senaste åren. Tvärtom ligger orderökningen, jämfört med förra årets Cyber Monday, på rekordhöga 48 procent.
Samtidigt har intäkterna i sin tur ökat med inte heller så blygsamma 43 procent jämfört med Cyber Monday 2016.
- Det här är den starkaste ökningen sedan vi först kunnat se att Cyber Monday påverkade försäljningsstatistiken, konstaterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Men även om Cyber Monday alltså levererar rekordökningar på både order- och intäktssidan, är utvecklingen för dagen långt ifrån lika exeptionell som den som Black Friday visar upp. Som vi kunde rapportera i måndags, ökade antalet order under Black Friday med 69 procent jämfört med förra året. Samtidigt steg Black Friday-intäkterna i svensk e-handel med hela 87 procent.
LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in
Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel. |