Från 888 miljoner i omsättning under första halvåret 2016 till över 1,4 miljarder i omsättning under samma period i år. Det är resultatet för järnhandelskedjan Swedol, som har 45 butiker samt en e-handel som startades 2014. Det framkommer av företagets halvårsrapport som släpptes klockan ett idag.
5 av 17 miljoner gick till e-handeln
I den konstateras även att företaget sedan årsskiftet satsat totalt 17 miljoner på “investeringar i anläggningstillgångar”.
Merparten av pengarna, 12 miljoner kronor, har gått till ombyggnad av butiker och införande av nytt butikskoncept. Resten, alltså fem miljoner, har dock gått till investeringar i e-handeln och IT, enligt rapporten.
Inför multikanalkoncept
Swedol-koncernens fokus är försäljning till andra företag, men e-handeln är även öppen för privatpersoner. Företaget är nu i färd med att införa vad de kallar för ett “multikanalkoncept”, vilket innefattar försäljning i både fysiska butiker och på nätet. Och e-handeln tror de har en stor tillväxtpotential.
- Försäljningen via e-handel är förhållandevis begränsad i dagsläget men förväntas bli en allt viktigare kundkanal för Swedols försäljning i framtiden, skriver företaget i rapporten.
Rörelseresultatet uppgick under första halvåret till 94,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 45 miljoner året innan.