När Boozt tidigare i år utökade sitt sortiment med skönhetsprodukter gjordes det både i form av e-handel och en fysisk butik. Den skulle öppna i danska Roskilde och bland annat se till att Boozt fick handla från leverantörer som krävde en fysisk butik hos sina återförsäljare.
LÄS ÄVEN: Modejätten ger sig in i ny miljardbransch
500 kvadratmeter i centrum
I samband med avslöjandet av företagets sminkpremiär berättade Boozts vd Hermann Haraldsson för Ehandel.se att valet föll på Roskilde bland annat eftersom butikshyrorna var lägre där än i exempelvis den danska huvudstaden. Men med flera positiva kvartalsrapporter i ryggen är uppenbarligen inte höga butikskostnader längre något problem.
LÄS ÄVEN: Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader
Inom kort öppnar nämligen Boozt vad som ska vara en “flaggskeppsbutik” i centrala Köpenhamn. Den nya butiken har en yta på 500 kvadratmeter och har fått namnet “Beauty by Boozt”. Den ska sälja produkter från ett antal kända skönhetsmärken.
- Vi är glada över att lansera vår nya flaggskeppsbutik i centrala Köpenhamn. Tidigare i år öppnade vi vår första butik för skönhetsprodukter på RO’s Torv i Roskilde. Sedan dess har vi utvecklat och förbättrat konceptet baserat på feedback från våra kunder och partners, säger Hermann Haraldsson i ett pressmeddelande.
Ska optimera med data från e-handeln
Den nya butiken hamnar på Købmagergade där 30 000 personer enligt Boozt passerar varje dag. I sitt pressmeddelande lovar Boozt att den nya satsningen ska ge kunderna i Köpenhamn “en fantastisk shoppingupplevelse”.
- Kategorin för skönhetsprodukter passar strategiskt mycket bra tillsammans med mode. Våra kunder som köper kläder på Boozt.com vill ofta komplettera sitt köp med skönhetsprodukter. Med konceptbutiken nyttjar vi vårt kunnande och vår data från webbutiken för att optimera shoppingupplevelsen i den nya butiken, säger Hermann Haraldsson.
Boozt har sedan tidigare även en outlet-butik, som ligger i Taastrup, ungefär 15 kilometer från kosmetikbutiken i Roskilde.