ANNONS

Rebel Walls nådde 65 länder på sex år - tar in ny VD

Rebel Walls nådde 65 länder på sex år - tar in ny VD
Fredrik Appelqvist framför en av Rebel Walls tapeter

Fredrik Appelqvist tar över.

ANNONS

E-handeln och tapetföretaget Rebel Walls har sedan starten 2012 gått från ingenting till en global spelare med försäljning i 65 länder. Och med devisen “Var en rebell och våga förändra - det är bara tapet!” har bolaget och dess färgstarka tapeter lyckats nå ut på bred front utanför hemmamarknaden Sverige.

I dag får företaget, som grundades i Borås av makarna Christofer och Irene Gimmersta, 70 procent av sin försäljning från länder utanför Sverige.

Bidrog till Etons e-handelssuccé

Nu har Rebel Walls letat upp en ny vd, som får uppdraget att bygga vidare på den internationella försäljningssuccén. Han heter Fredrik Appelqvist, och uppges ha “gedigen erfarenhet från snabbväxande, familjeägda bolag som Gina Tricot, Cavaliere och Eton”.

På skjortföretaget Eton ska han, enligt ett pressmeddelande från Rebel Walls, dessutom ha varit med och byggt upp e-handeln, som i dag uppges omsätta runt 100 miljoner kronor.

- Vi är ett ungt och hungrigt team, som tillsammans får ut extremt hög effekt - framför allt vad gäller fotade miljöer och content med hög kvalitet, säger Fredrik Appelqvist i en kommentar.

Tar sikte mot 100 miljoner 

Rebel Walls hanterar både design och produktion från hemstaden Borås, och siktar på att nå en omsättning på 100 miljoner kronor inom några år. Vägen dit stavas snabba leveranser, hög servicegrad och bra marginaler. Bolaget tycker sig dessutom ha lyckats bra med att använda sociala medier, som Instagram och Pinterest, för att inspirera till köp.

- Vår målgrupp delar gärna sina projekt på nätet vilket leder till snabb organisk spridning av våra produkter globalt. Vi är från början organiserade med marknad, inspiration och sälj som en och samma avdelning, vilket gör oss snabbfotade och slagkraftiga, säger Fredrik Appelqvist, och fortsätter:

- 2018 har börjat enligt planen med närmare 30 procents ökning och nu ser vi fram emot en fortsatt expansion.

Rebel Walls största marknad uppges vara USA och det är företagets foto- och egendesignade tapeter som efterfrågas i störst utsträckning. År 2016 kom bolagets omsättning upp i drygt 23 miljoner kronor.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se