I förra veckan så publicerade sajten Supplychaindive en längre artikel om hur RFID-tekniken är på väg att hitta tillbaka till handeln. I korthet så handlar RFID om att istället för att ha en streckkod, på exempelvis ett paket, så kan man ha en liten RFID-etikett som man kan kommunicera med genom radiovågor, på längre avstånd.
Detaljhandelsjätten Walmart ska i början av 2000-talet ha satsat stort på RFDI, men tekniken sägs då ha varit omogen och fördelarna ska inte ha vägt upp nackdelarna. RFID ska nu göra en comeback världen över och vissa branscher är redan väl investerade i tekniken. Inom just detaljhandeln sägs det dock vara först nu som tekniken åter är på väg att få genomslag.
LÄS ÄVEN: Paketspårning med RFID lanseras snart på bred front
Dagen efter Supplychaindive-artikeln så meddelade den nordiska sportbutiken XXL att de sedan våren 2018 använder RFID-etiketter på små paket, som skickas från deras lager i Oslo till kunder i Norge. Den “nya” tekniken sägs eliminera risken för fel och samtidigt möjliggöra snabbare leveranser.
- Det kostar mycket att åtgärda en fellevererad beställning, även till våra butiker. Dessutom är det irriterande både för kunderna och oss när vi inte kan hålla den leveranstid vi har lovat. Med RFID kan vi undvika att detta händer, säger Kim Andre Nilsen, logistikchef på XXL.
Skannar alla på en gång
Fördelen med RFID är också att det mycket snabbt går att skanna en hel hög med paket.
- Vi kör bara en pall med paket med RFID-etiketter under RFID-skannern här på lagret innan vi skickar den till butiken. RFID-skannern skannar alla paket på pallen på en och samma gång, och paketen registreras, valideras och statusuppdateras automatiskt. På så sätt ser vi direkt om det finns paket på pallen som inte hör hemma där, säger Kim Andre Nilsen.
Tanken bakom att införa RFID på lagret ska ha varit att förbättra leveranskvaliteten på onlinebeställningar, där kunderna väljer att ”hämta i butik”, samt att automatisera rutinerna för försändelse av dessa beställningar från lagret till XXL:s butiker.
"Ännu fler paket med RFID"
Tidigare manuella skanningsrutiner sägs ha varit tidskrävande och samtidigt kunnat leda till fel. XXL meddelar nu att satsningarna på RFID fortsätter.
- I framtiden kommer vi att skicka ännu fler paket med RFID-etikett, även till andra länder. Snart kommer alla paket på vårt lager i Oslo att ha RFID-etiketter och skannas med RFID-skanner innan de lastats på bilarna. RFID-tekniken försäkrar leveranskvaliteten, och leveransen är nyckeln till framgång inom e-handel, säger Kim Andre Nilsen.