I morse slog nyheten ner som en bomb: Qliro Group säljer Lekmer till Babyshop för 90 miljoner kronor. Därmed blir Qliro Group av med det bolag som kanske har presterat sämst under de senaste försäljningsperioderna.
- Det är klart att vi är nöjda med affären. Den gör att vi levererar på den strategi vi har kommunicerat och är på så sätt en milstolpe på vår resa framåt, säger Qliro Groups VD Marcus Lindqvist när Ehandel.se når honom på telefon.
Bättre möjligheter hos Babyshop
I januari presenterade Marcus Lindqvist resultatet av den strategi för framtiden som han hade jobbat med sedan han tillträdde som VD för Qliro Group. Då gjordes det ingen hemlighet av att koncernens fortsatta fokusområden skulle vara Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly. När det gällde Gymgrossisten och Lekmer såg koncernens VD istället “behov av konsolidering”.
- Så det här följer på ett naturligt sätt den utstakade strategiska inriktningen som vi tidigare har kommunicerat, säger han.
Ett bekymmer med Lekmers verksamhet är enligt Marcus Lindqvist att försäljningen har varit alltför fokuserad till årets fjärde kvartal och att det därför har varit svårt att få till lönsamhet under resten av året.
- Därför tycker jag att det är väldigt spännande med Babyshop som har en helt annan säsongsvariation i sitt sortiment. Jag är helt övertygad om att det här kommer att bli alldeles förträffligt.
"Lönsamhet är a och o"
Marcus Lindqvist berättar att det var Lekmers utmaningar med lönsamheten som ledde fram till att en försäljning sågs som rätt väg att gå. Han understryker dock att det fortfarande finns andra alternativ än försäljning - som till exempel samarbeten eller nya delägare - i fallet med Gymgrossisten.
- Det är lätt att tänka att nu har de sålt ett bolag och då kommer de säkert att sälja två, men så är inte fallet. Det här är två olika bolag med helt olika förutsättningar. Så vi får se var vi landar.
Hur länge har du vetat om att det skulle bli en försäljning av Lekmer?
- Sedan igår. Det var då vi skrev på. Sen är det klart att vi har jobbat utifrån det här spåret i en tid nu.
Nu när Lekmer är ute ur bilden har Qliro Group betydligt större chanser att förbättra sin finansiella ställning och bli ett vinstdrivande bolag, tror Marcus Lindqvist.
- Och det är väldigt viktigt för oss. Kassaflöde och lönsamhet är a och o i företagsekonomi, avslutar han.
LÄS ÄVEN: Qliro gör sig av med Tretti - stärker egna tjänsterna