E-handelskoncernen Qliro Group meddelar idag siffrorna för sitt fjärde kvartal 2016. Bolaget har enligt ett pressmeddelande vänt till vinst men omsättningen ökar endast med blygsamma 2 procent. Rörelseresultatet (EBIT) landade på drygt 25 miljoner jämfört med -32 året innan.
För helåret 2016 ökade försäljningen med 1 procent till 4,47 miljarder. Att man går under 2015 års siffra på 5 miljarder är på grund av att man gjort sig av med nätbutiken Tretti under resans gång.
Det intressanta är dock inte siffrorna som fortsätter att vara ganska dåliga för att vara i en starkt växande bransch som e-handeln.
Tre områden ska stärka koncernen
Det intressanta är att Qliro Group meddelar att de ger upp den egna e-handeln, med ett undantag - modejätten Nelly. Att Qliro Group satsar på sin marknadsplats CDON Marketplace och sin betaltjänst Qliro är ingen direkt nyhet men nu är det svart på vitt. Den egna e-handeln är inte ett fokusområde längre.
- Vi måste fokusera vår verksamhet och kraftsamla inom valda kärnområden – affärsområdena Marketplace, Financial Services och Fashion – för att säkra och stärka koncernens konkurrenskraft, säger Marcus Lindqvist, VD och koncernchef för Qliro Group.
Tretti såldes nyligen av till den danska konkurrenten WhiteAway och vad som kommer att hända med Lekmer och Gymgrossisten är oklart. Qliro Group säger följande om butikerna som nu är utanför koncernens fokusområden:
- Affärsenheterna Lekmer och Gymgrossisten kommer att drivas med fokus på förbättrad lönsamhet och positiva kassaflöden. Vi kommer aktivt att söka potentiella partnerskap för att möjliggöra fortsatta investeringar och nyttja de möjligheter som den pågående konsolideringen i respektive bransch skapar i syfte att generera ytterligare aktieägarvärden, säger Marcus Lindqvist.
Folk hoppar av på löpande band
Lekmer brottas med sin verksamhet där bland annat lagret inte alls fungerat som det ska och på Gymgrossisten, som länge var Qliros kassako, har högt uppsatta hoppat av som från ett brinnande skepp.
“Genom den fastställda strategin är ambitionen att säkerställa och ytterligare stärka koncernens position som den ledande nordiska aktören inom e-handelssegmentet.” skriver Qliro i sin rapport.
Den ledande aktören innefattar alltså betallösningen Qliro, marknadsplatsen Marketplace och Nellys olika butiker. Att koncernen tar detta beslut är förmodligen inte så konstigt då segmentet e-handel inom koncernen ökade med 0 procent under det fjärde kvartalet. För helåret 2016 backar e-handeln med 2 procent. Qliro Group kan uppenbarligen inte öka sin e-handel längre.
Varför Nelly får fortsatt fokus beror förmodligen på att butiken är den som både växer i omsättning och visar positivt resultat.
Qliros kassa är nära lansering
På den lite mer positiva fronten i denna deppiga e-handelsutveckling så finner vi en spännande nyhet för de som bedriver framgångsrik e-handel. Qliros alldeles egen kassa, Qliro One, börjar närma sig lansering:
- Under kvartalet fortsatte utvecklingen av Qliros checkout-lösning Qliro One. Lösningen har pilotlanserats på Lekmer, och testerna har visat på en ökning i konvertering samt en förbättrad mix av använda betalsätt. Utrullningen av Qliro One kommer att fortsätta på Qliro Groups övriga sajter under det första kvartalet 2017, skriver företaget i sin rapport.
Qliro One verkar även vara på väg till andra e-handlare:
- Qliro One har även fått ett mycket positivt mottagande utanför Qliro Group, och ett antal lanseringar på externa handlare kommer att genomföras under det första halvåret 2017.