E-handelskoncernen Qliro Group ger oss nu mer information om morgonens stora nyhet att Babyshop köpt upp Lekmer. För det första så ska Lekmer värderats till 90 miljoner kronor i affären. En affär som precis som tidigare försäljningar av Qliro Group även innefattar att Babyshop blir samarbetspartner till betaltjänsten Qliro och CDON Marketplace.
Transaktionen ska även vara villkorad av att en nyemission om minst 150 miljoner kronor genomförs i Babyshop Sthlm Holding AB, och Babyshop ska redan ha inhämtat teckningsförbindelser för detta, meddelar Qliro Group.
– Försäljningen av Lekmer möjliggör att vi i än större utsträckning kan fokusera på våra kärnområden Marketplace, Fashion samt Financial Services. Dessutom välkomnar vi både Lekmer och Babyshop som samarbetspartners till Qliro Financial Services och CDON Marketplace framöver, säger Marcus Lindqvist, VD och koncernchef för Qliro Group.
Lekmers värdering är låg precis som vid Qliros försäljningen av Tretti till WhiteAway, men Qliro räknar förmodligen även med att tjäna en del på de samarbetsavtal som sluts i samband med försäljningen.
Omsatte 502 miljoner 2016
Leksaks- och barnbutiken omsatte nämligen 502 miljoner kronor under förra året men har även som vi vet haft en hel del problem med sin lönsamhet som tillskrivs höga logistikkostnader. Qliro Group, dåvarande MTG, köpte 90 procent av aktierna i Lekmer 2010.
– Sedan Qliro Groups förvärv har Lekmer etablerat sig som en av Nordens största butiker för leksaker och produkter för barn på internet. Lekmer och Babyshop får tillsammans större skala för att hantera branschens utmaningar avseende säsongsvariationer, logistik och sortimentsutveckling, säger Marcus Lindqvist.
Betalningen för Lekmer kommer att ske delvis kontant vid affärens slutförande och genom att Qliro Group ställer ut en säljarrevers till Babyshop om upp till 45 miljoner kronor, som ska betalas i delar fram till 30 april 2018. Köpet bedöms vara slutfört senast vid utgången av det andra kvartalet 2017, enligt Qliro Group.