När Ehandel.se intervjuade Qliro Groups nye VD Marcus Lindqvist i oktober berättade han att en av hans huvuduppgifter de kommande månaderna var att göra en strategiöversyn för att komma fram till hur Qliro Group skulle utvecklas de kommande åren.
Nu är det arbetet avslutat och när Qliro Group under gårdagen presenterade sin årsrapport för 2016 framgick det att bolaget nu ska fokusera på tre huvudområden; CDON Marketplace, mode (i form av huvudsakligen Nelly) och betalföretaget Qliro Financial Services.
"Mogen marknad" för Gymgrossisten
Nu står det klart att satsningen på mode inte bara innebär att Qliro Group ämnar att driva Nelly och Nellys systerbutiker Nelly Man och Members vidare. För Ehandel.se berättar koncernens VD Marcus Lindqvist att Qliro Group kan tänka sig att investera i andra modebolag, om bara tajmingen är rätt.
- Planen är att växa organiskt tillväxt, men vi utesluter inte att vi kommer att komplettera med förvärv under resans gång. Det handlar som så mycket annat om tajming, men det är absolut inte uteslutet, säger han.
Att Qliro Group har valt ut just de tre områdena beror enligt Marcus Lindqvist på att det handlar om tre delar av Qliro Groups verksamhet där möjligheterna till fortsatt utveckling och tillväxt är stora.
När det gäller e-handelsföretagen Gymgrossisten och Lekmer ser koncernens VD dock behov av konsolidering.
- Det här är två företag som är väldigt starka inom sina respektive segment men där Gymgrossisten verkar inom en marknad som är mer mogen och inte växer på samma sätt medan Lekmer också är verksam i en bransch där vi ser möjligheter till konsolidering.
"Inte intressant sälja till lågt pris"
Hur framtiden för Gymgrossisten och Lekmer ser ut är oklart. Enligt Marcus Lindqvist är ett alternativ försäljning, ett annat är exempelvis att Qliro Group driver företagen ihop med en annan aktör.
- Vi säger inte per definition att vi ska sälja. Vi kan göra det, men det behöver inte bli så. Det vi har sagt är att vi ska vara aktiva i att skapa konsolideringsmöjligheter.
Men om ni nu går ut och säger att ni inte ska ha fokus på de butikerna - ger inte det signaler till marknaden om att det är fritt fram att komma med ett lågt bud?
- Vår huvuduppgift är att skapa värde för våra aktieägare, och att bolagen skapar värde för våra kunder. Jag skulle säga att vi är bra på det sistnämnda men att vi kan bli bättre på att skapa aktieägarvärde. Men en affär är inte intressant för oss om vi inte kan skapa ett mervärde.
Så annars är ni beredda att driva butikerna vidare fast utan att satsa?
- Ja, absolut. Vi har inte gått ut med någon tidslinje för när det här ska ske. Det vi kommer att göra är att prioritera att göra dem mer lönsamma, eller mindre olönsamt i fallet med Lekmer, men investeringarna för framtiden kommer att hamna inom våra andra områden, säger Marcus Lindqvist, och fortsätter:
- De här verksamheterna är jätteviktiga för oss. Det är inte intressant att sälja till ett lågt pris.
Den kommande tiden planerar Qliro Group att göra investeringar inom både plattformen och organisationen för att nå tillväxt inom sina tre valda fokusområden.
- Vi vill fokusera på de här delarna eftersom vi tycker att det är viktigt att kraftsamla. De här tre områdena rör alla väldigt intressanta segment, säger Marcus Lindqvist.