Qliro Group släppte idag sin rapport för första halvåret 2016. Tillväxten på en procent för årets första sex månader är inte imponerande men det andra kvartalet ska ha gått lite bättre. Totalt landade omsättningen på strax över 1 miljard kronor för andra kvartalet vilket är en tillväxt på 3 procent.
För andra kvartalet har man samtidigt lyft EBITDA med 9 miljoner jämfört med samma period föregående år. Man går ifrån minus 6,7 miljoner till plus 2,3 miljoner kronor. Modejätten Nelly ska bland annat ha bidragit till detta. Rörelseresultatet (EBIT) är dock fortfarande negativt och landar på -11,8 miljoner kronor.
- Nellys fokus på effektivitet och lönsamhet har resulterat i en betydande resultatförbättring och EBITDA förbättrades med mer än 10 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet föregående år. Gymgrossisten uppvisade också förbättrade marginaler och EBITDA-marginalen i det andra kvartalet ökade till cirka 7 procent, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef.
Lekmer vänder negativ trend
Det ska inte bara vara Nelly och Gymgrossisten som visar på ljus i tunneln utan även problemdrabbade Lekmer kan visa på förbättringar under perioden.
- Ännu ett glädjeämne är att Lekmer, justerat för valutakurseffekter, uppvisar tillväxt i det andra kvartalet. Kvaliteten på verksamheten vid bolagets lager i Arlandastad är god och kunderna har förtroende för Lekmer, säger Paul Fischbein.
Lekmer ska även ha förhandlat om med sin tredjepartsleverantör vilket nu ska leda till successivt minskade varuhanteringskostnader.
Qliro ökade 111 procent
Under kvartalet sålde e-handelskoncernen av sin nätbutik Tretti till danska WhiteAway. En affär som lika mycket handlade om Qliros betaltjänst som e-handeln.
- Qliro Financial Services fortsätter att utvecklas i enlighet med våra förväntningar. De totala rörelseintäkterna ökade med 111 procent i kvartalet och bolaget förbättrade sitt resultat. Vi ser således fortsatt positiv utveckling och framsteg inom Qliro Financial Services och ser fram emot lanseringen i Norge samt introduktionen av nya finansiella tjänster när bolaget erhåller tillståndet från Finansinspektionen att bli kreditmarknadsbolag, säger Paul Fischbein.
Qliros betaltjänstbolag räknar med att bli kreditmarknadsbolag under andra halvåret 2016. CDON Marketplace som är en annan viktig komponent i Qliros satsningar ökade försäljningen med 35 procent för säljare på plattformen.
Andra förändringar som kommer ske för Qliro är att Paul Fischbein nu kommer att lämna över skeppet till Marcus Lindqvist som tar över VD-rollen i augusti.