Den svenska tjänsten Prisjakt ställer sig positiva EU:s dom mot Google som föll häromdagen, och som resulterade i en böteslapp på hisnande 2,42 miljarder euro. Tjänsten som låg till grund för boten var Google Shopping som är en konkurrent till Prisjakt, även om den svenska jämförelstjänsten tidigare kommenterat att Googles tjänst är mer av en annonsprodukt än en renodlad prisjämförelse.
Hoppas på en mer rättvis marknad
Google sägs i alla fall ha missbrukat sin ställning på marknaden för att lyfta sin tjänst före konkurrenternas, på ett sätt som bryter mot unionens konkurrenslagar. Prisjakts Sverigechef Carl Vult von Steyer gick igår ut och meddelade att han välkomnar domen och att han hoppas att de “i framtiden förhoppningsvis får agera på en mer rättvis marknad”.
- Som oberoende prisjämförelsesajt blir vi såklart glada över att EU-kommissionen tar upp det här. Framför allt när vi ser i vår undersökning att okunskapen är stor, där till exempel fler än var fjärde kvinna inte varit medveten om att Google Shoppings resultat består av köpta annonser, säger Carl Vult von Steyern, och hänvisar till en nyligen genomförd Sifo-undersökning.
“Kan dröja innan vi ser någon effekt”
Prisjakt har tidigare sagt att de inte är rädda för sökjättens försök på detta område men att få EU på sin sida skadar förstås inte. Nu ser Carl Vult och Prisjakt fram emot att följa vad som händer efter domen.
- Jag kommer följa med spänning hur Google nu agerar samt om och hur de ändrar i användarupplevelsen för att gå EU till mötes, säger Carl Vult.
Vad tror du kommer hända rent konkret?
- Enligt domen måste Google agera inom 90 dagar från beslutet, men eftersom de har möjlighet att överklaga beslutet så lär det nog dröja ett tag innan marknaden får svar på frågan om vilken effekt domen får, säger Carl Vult.