Prisjakt meddelade häromdagen sina e-handelskunder i Norge att nya klickpriser gäller från och med 1 november 2015. Det talades om att man frångår sin odynamiska enhetsprislista vilket förstås låter dåligt.
Det handlar som tur är inte om några dynamiska priser, som ändras hur som helst. Det handlar dock om en prishöjning för många e-handlare.
Den nya modellen innebär att olika kategorier får olika klickpriser. En modell som infördes i Sverige redan 1 maj i år. Den 1 november är det alltså våra grannars tur.
- Vi genomförde förändringen 1 maj i Sverige. Vi informerade e-handlarna tidigare på våren och började använda den nya prismodellen 1 maj. Det har inte varit de stora diskussionerna kring förändringen i Sverige. Tror det beror på att det har varit Prisjakt som tidigare har haft en egen modell för prissättning och nu påminner vår modell mer om det generella sättet att ta betalt på i branschen, säger Magnus Bengtsson, Head of Partnerships på Prisjakt.
Linsklick är dyrt
Exempelvis kostar nu klick inom segment D, som är Linser och linsvätskor, 9 kronor per klick. Näst dyrast är segment C som innehåller produkter som barnvagnar, cyklar, sängar, värmepumpar med mera. I dessa kategorier kostar ett klick 3,75 kronor.
Den fullständiga prislistan finner ni här.
Elektronik som är en stor kategori hos Prisjakt ska dock inte påverkas i samma omsättning. Men generellt sätt ska det vara en prishöjning.
- Förändringen innebär totalt sätt en viss prishöjning, men framför allt en mer rättvis prismodell. Vad gäller elektronik är prisökningen begränsad och de butikerna påverkas inte i någon större grad av omläggningen, säger Magnus Bengtsson.
Elektronik hittar man nu i segment A, med ett klickpris på 1,35kr per klick. Prisjakt meddelar även att man samtidigt som förändringarna skall ha gjort det lättare för e-handlare att välja CPO (betala per order) istället för CPC (betala per klick).