För någon vecka sedan var vi tyvärr förmedlare av den tråkiga nyheten att svensk e-handelsförsäljning stod stilla. Värmeböljan som då precis nått Sverige var ett ordentligt farthinder för e-handlarnas försäljning.
LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln
Grafen över de senaste veckornas försäljning talade då sitt tydliga språk.
Vi kan nu med glädje meddela att konsumenterna vant sig vid värmen och åter hittat tillbaka till e-handeln. Detta trots att vädret inte på något sätt lättat upp utan fortfarande bjuder på temperaturer över det normala.
"Är tillbaka med kraft"
Det är i skrivande stund vecka 22, för er som inte håller koll på veckonummer, och de föregående två veckorna visar på en mycket fin utveckling för Sveriges e-handel.
Data ifrån Ehandel.se Analytics
- Trots att värmen håller i sig med avvikande dygnsmedeltemperatur, flera grader över det normala, är e-handelns utveckling tillbaka med kraft. Vecka 21 var orderingången hela 29 procent högre än motsvarande period förra året, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.
Vi kan bara hoppas att e-handeln fortsätter att växa med 29 procent framöver, samtidigt som vi har temperaturer i samma storlek.
LÄS ÄVEN: Mobilen kommer att totalkrossa denna sommar