När vi nyligen skrev om uppstickarna som vill peta ner Klarna från tronen passade vi även på att meddela att den som har andraplatsen bland de populäraste betalningsalternativen i Ehandelsindex är postförskott.
Men postförskottet, som infördes i Sverige redan 1866, har under de senaste åren rört upp känslor i e-handelsleden. 2011 kunde vi avslöja att tjänsten sjönk i popularitet, och redan 2009 gick debatten om postförskott het i forumet på Ehandel.se.
- Ingen vill egentligen hålla på med det. Det är bökigt för oss som handlare, det är bökigt för transportföretaget, det är bökigt för kunden som inför en hel butikskö skall hålla på och visa för allt och alla exakt vad paketet kostar och att man inte får handla på annat sätt. PF är ju av posten prissatt på en nivå där det är klart oattraktivt, skrev till exempel en e-handlare då.
"Används av en väldigt liten del"
Men trots nackdelarna för alla inblandade har alltså tjänsten hittills hållit sig kvar som en envis följeslagare. De senaste åren har dock allt fler betalmetoder gjort entré på e-handelsarenan och kunderna kan hos många butiker nu välja på allt från faktura och direktbetalning till kreditkort och Swish när de ska betala för en vara. Och när vi nu tar kontakt med ett antal e-handlare för en aktuell koll visar det sig att postförskottets glansdagar på många håll verkar vara över.
- Postförskott är en betalform som används alltmer sällan, vi har den enbart som en service till de kunder som efterfrågar tjänsten, säger Katja Widlund, Customer Relations Manager hos Ellos AB.
Liknande svar får vi från Outnorth, som erbjuder tjänsten som ett betalsätt i mängden.
- Det är en väldigt liten del som använder postförskott, men vi har olika leveransalternativ för att tillgodose så många som möjligt av kundernas olika krav i olika länder, förklarar Dennis Svärd, kommunikationschef på Outnorth.
Postförskott, som för den oinvigde innebär att mottagaren betalar för sitt brev eller paket innan det lämnas ut, har till och med plockats bort helt hos en del e-handlare.
Ingen kritik när det togs bort
En av dem är Partykungen, som slutade med postförskott i samband med att e-handlaren tog in Klarna Checkout.
- En bidragande anledning till att det inte finns som betalsätt i KCO hos oss är att det blev för mycket returer och administration samt att det kostade för mycket, säger Joel Svensson, VD på Partykungen.
Inte heller Bubbleroom väljer längre att erbjuda postförskott som betalningsalternativ till sina kunder.
- Vi har faktiskt slutat med postförskott sen årsskiftet. Kundbehovet gällande betalningsmetoder har ändrats senaste fem åren och allt färre kunder valde postförskott. Det fanns även en tydlig koppling mellan postförskott och outlösta paket. Våra kunder är väldigt nöjda med våra övriga betalningsmetoder, så vi har inte fått någon kritik alls från våra kunder när vi valde ta bort postförskott vid årsskiftet, säger företagets VD Ville Kangasmuukko.
Enligt honom var betalmetoden fortfarande förhållandevis populär för 5-10 år sen, medan den på senare tid knappt använts alls.
Finns det några fördelar för er som e-handlare med att erbjuda tjänsten?
- Inte längre, då det finns andra alternativ att få paketet innan kunden behöver lägga ut pengar. Dessutom är de flesta betalningsmetoder betydligt mer kundvänliga än postförskott, säger Ville Kangasmuukko.
Försvinner sannolikt på sikt
PostNord, som är den aktör som står bakom betaltjänsten Postförskott, menar att upplägget fortfarande är en bra möjlighet för e-handlare att säkra att de får betalt innan varan lämnas ut.
- Varan kan betalas med kontanter hos ombuden, för mottagare som inte har eller inte vill använda betalkort. Postförskott kan man köpa som tilläggstjänst när man köper My Pack Collect, och det kan användas inom Sverige, till Norge och till Finland, berättar Maria Ibsén, presskontakt hos PostNord.
Maria Ibsén känner dock igen att användandet av postförskott har minskat, och hon menar att det är sannolikt att utvecklingen fortsätter i samma riktning.
- På lång sikt kan det säkert hända att nya lösningar helt ersätter det. Men e-handlande svenskar vill gärna – som du vet – vara med och bestämma själva både hur de betalar och hur varorna levereras. För e-handlaren kan flera betalningsalternativ vara en service som gör att fler handlar, säger Maria Ibsén.