I dag har PostNord släppt sin kvartalsrapport E-barometern som fraktbolaget tar fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. För årets tredje kvartal så räknar man ihop e-handelstillväxten till 15 procent. För årets första nio månader hamnar tillväxten på 17 procent.
Enligt E-barometern står vi nu inför en stark julhandel och svensk e-handel beräknas ha omsatt 68 miljarder kronor när julstöket är över. Redan i slutet av förra veckan avslöjade PostNord att svenskarna väntas e-handla julklappar för 6,4 miljarder kronor.
- Vi har haft julvolymer redan under sommarmånaderna, vilket är ett tecken på var de verkliga julvolymerna kan hamna. Vi har förberett oss på höga volymer hela året, och jag tror att det kommer att bli en riktig rekordjul, säger Carin Blom, e-handelsexpert på PostNord.
LÄS ÄVEN: "Det kommer att välla in klappar"
Tredje kvartalets starkaste bransch var leksaker som ökade med 25 procent, enligt E-barometern. E-handeln med livsmedel och byggvaror visade båda en tillväxt på över 20 procent. Böcker och media ska däremot ha gått ganska dåligt med en ökning på endast 3 procent, vilket dock tillskrivs en väldigt stark ökning i fjol, som alltså var svår att toppa.
"Hemleverans på lördagarna"
I E-barometern Q3 svarar även PostNords vd Anders Holm på vad fraktbolaget har tagit till för åtgärder för att säkra en smidig julhandel:
- Vi har anslutit fler ombud, stärkt kapaciteten hos befintliga ombud så att de kan serva fler kunder parallellt. Vi anställer fler medarbetare i hela landet, vi inför lördagsleverans till ombud i storstäderna, vi kommer att köra hemleverans till kunder på lördagarna om det skulle behövas (i områden där det finns underlag för det), vi sorterar varor på söndagarna, och sätter in extra transporter, skriver Anders Holm i dagens rapport.
PostNord kommer alltså att utöka leveransmöjligheterna i fall trycket från e-handeln blir alldeles för högt. Tidigare i år konstaterades det att e-handeln stod för all tillväxt i handeln under det första halvåret. Detta är en trend som Carin Blom tror kommer att hålla i sig:
- Sannolikheten att vi ska få se samma tendens för andra halvåret är stor, i och med den starka prognosen för julhandeln på nätet. Jag vågar nästan lova att det kommer bli vansinniga volymer denna jul, så jag hoppas att ni förbereder er väl och inte minst kommunicerar med era kunder, skriver Carin Blom i E-barometern.