PostNords fokus: Leverans på rätt plats i rätt tid

PostNords fokus: Leverans på rätt plats i rätt tid
Carin Blom

Logistikföretaget PostNord medverkar som huvudpartner när Emeet kommer till Stockholm den 20 oktober.

Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen.

För Carin Blom, detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert hos PostNord är det två saker som sticker ut när det kommer till vad som är mest intressant inom e-handelsbranschen just nu. Den ena är internationaliseringen och att fler svenskar e-handlar från utlandet samtidigt som det också blir lättare för svenska företag att nå utomlands. Det andra är personalisering och mer skräddarsydda upplevelser, i allt från marknadsföring till leverans. 

- Vi märker att konsumenterna efterfrågar och ställer större krav på personaliserade lösningar. Så det är en väldigt spännande tid, säger hon.

Om e-handeln till stor del traditionellt sett har handlat om vad som hände innan kunden trycker på köpknappen har Carin Blom och PostNord noterat att leveranserna nu har fått ett minst sagt utökat fokus. Dagens konsumenter lever så pass tidspressade liv att allt helt enkelt måste passa in.

- Vi jobbar mycket med de frågorna, att leverera på kundens villkor. En kund som får välja är en nöjd kund och det gynnar konsumenter, e-handlare och PostNord. Det ska vara bekvämt att handla på nätet, och leveransen behöver därför vara smidig och enkel. Egentligen handlar det om att bygga lojalitet - något som jag tycker är oerhört viktigt.

"Utvecklar hela tiden nya tjänster"

Men även om det har blivit allt mer populärt att efterfråga till exempel hemleverans och leverans till brevlådan visar PostNords undersökningar att de flesta konsumenterna fortfarande föredrar leverans till ombud.

Med hjälp av PostNords app och företagets kommande Delivery Check Out, det vill säga en fraktväljare i egen regi, vill logistikleverantören göra det lättare för e-handlarna att erbjuda flexibla leveranser, och lättare för konsumenterna att få leveranserna att passa ihop med vardagen.

- Det handlar om att jag som kund vill ha möjlighet att välja leveranssätt och att ändra mig om jag till exempel beställt hemleverans och sen kommit på att jag inte kan vara hemma utan vill ha det till mitt ombud istället. 

Är det en utmaning för ett så stort bolag som PostNord att lägga om sin verksamhet mot det mer personaliserade?

- Vi är ett stort bolag och utvecklar hela tiden nya tjänster som ska underlätta för konsumenterna och göra e-handeln än mer smidig. Vår Delivery Check Out lanseras snart och appen har på kort tid blivit väldigt populär. Fokus är såklart att leverera till rätt plats i rätt tid.

Vill driva utvecklingen inom e-handeln

PostNord är med som huvudpartner vid årets sista Emeet, som går av stapeln på företagets huvudkontor i Stockholm den 20 oktober. Företaget har varit med som partner sedan Emeet grundades 2010 och tvekade inte att delta även denna gång.

- Vi vill driva utvecklingen på e-handelsområdet tillsammans med aktörerna. Det är ett viktigt forum där vi kan ta del av e-handlarnas frågor och funderingar och helt enkelt hålla oss ajour med vad som händer i branschen.

Carin Blom har inte personaligen varit med på Emeet Stockholm tidigare men ser fram emot att eventet nu landar i huvudstaden.

- Vad jag har hört av mina kollegor och vad jag har märkt på Emeet i Helsingborg och Göteborg så brukar det vara mycket energi och en bra stämning. Så det ska bli väldigt kul att höra vad e-handlarna har att säga i Stockholm.

Klicka här för mer information om PostNords kommande Delivery Check Out. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap