LÄS FÖRST: PostNords tillägg är reaktivt och ingen riktig lösning
Jörgen Bödmar har helt rätt i att det här är en utmaning som vi som sysslar med e-handel behöver lösa tillsammans, så att slutkunderna ska få det de vill ha i rätt tid och till rätt plats. Den ökning vi har sett under de senaste åren kommer att fortsätta. Den senaste e-barometern rapporterar en e-handelsökning på 14 procent, för kvartal två i år, och Svensk Handel spår att e-handeln kan utgöra upp till 33 procent av all handel om sju år.
Branschen står inför utmaningar. Det är spännande, men det handlar likväl om utmaningar. Att till exempel prognostisera vad och när kunderna tänker shoppa kan vara knepigt, något som förra årets Black Friday tydligt visade. Men prognoserna är ändå grunden för den planering som både e-handlare och distributörer gör. Vi behöver utveckla dem tillsammans, förvänta oss det oväntade och ta höjd för det.
Aldrig funnits någon fri frakt
Packa bilar på smartast möjliga sätt, planera rutter och optimera förpackningar är andra områden för att effektivisera hanteringen. Börja jobba med framtidens leveranslösningar redan i dag är ett tredje. Därtill finns givetvis fler områden, en del som Jörgen Bödmar nämner och andra som kanske ingen av oss tänkt på än, där alla i branschen tillsammans måste tänka utanför boxen, eller göra boxen större.
En stor del av leveranskedjan idag bygger på landsvägstransporter, som är en ändlig resurs. Antalet lastbilar är begränsat, liksom antalet personer som kan köra dem. Chaufförsbristen är ett faktum redan nu, och Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd beräknar att den kommer att bli värre. När många vill köpa transporter stiger priserna, precis som på vilken vara som helst. Det har aldrig funnits någon ”fri frakt”, det finns alltid någon som betalar för att få en vara transporterad.
Vi är öppna för nya förslag
Perioden mellan Black Friday och nyår är som vi alla vet en hektisk tid för både e-handlare och distributörer. Varje år flyttar en större andel av julhandeln ut på nätet, och Black Friday är inte längre EN readag utan sträcker sig ofta över en helg eller till och med en hel vecka och har blivit startskottet för hela julhandeln. Stora volymer ska på kort tid passera genom ett system med många delprocesser.
Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån extrem högsäsong. Det gäller att hitta balansen mellan ett ”normalläge” och förmågan att hantera både toppar och dalar i efterfrågan. Kapacitetstillägget, som införs under perioden 15 november – 31 december, är ett sätt att göra det på. Jag och mina kollegor är öppna för nya förslag och initiativ för att hantera det annorlunda nästa högsäsong.