Trasiga paket, brev som hamnar fel och post som inte kommer fram alls. PostNord har i flera år tampats med klagomål både från allmänheten och Post- och telestyrelsen, och flera gånger har logistikföretaget lovat att arbetet med att höja kvaliteten pågår för fullt.
I vintras gick det upp för regeringen hur situationen såg ut, varpå bland andra bostads- och digitaliseringsministern Peter Eriksson (MP) förklarade att han inte var nöjd.
Sämre kvalitet än förra året
Men nu visar en granskning som SVT har gjort att PostNord inte direkt har höjt sin kvalitet sedan dess, och att brevutdelningen i landet under årets sju första månader till och med har varit sämre än samma period förra året. Allra värst uppges situationen ha varit under de senaste fyra månaderna, men under ingen av de sju månaderna har PostNord lyckats nå sitt mål på att 94 procent av kunderna ska få sin post utdelad nästa dag.
Enligt Post- och telestyrelsen beror problemen på att PostNord har genomfört besparingar, vilket i sin tur har lett till bristande bemanning som är “känslig för störningar”. Men PostNord hänvisar till det minskande antalet brev som den främsta anledningen till problemen.
- Det här ger otroligt stora anspänningar på oss. Ibland lyckas vi inte i vår omställning utan att det får kundpåverkan, säger Postnords distributionschef Erika Ahlqvist till SVT.
"År 2010 hade vi flyg och tåg"
SVT beskriver situationen som att PostNord nu “sitter i en rävsax”. Färre brev leder till sämre marginaler samtidigt som PostNord måste spara pengar för att klara ekonomin. Erika Ahlqvist bekräftar att situationen är mer ansträngd nu än tidigare.
- År 2010 när volymerna såg helt annorlunda ut jämfört med i dag hade vi en helt annan typ av beredskap. Vi hade mer tåg. Vi hade mer flyg. Vi hade fler medarbetare. Så det är klart att det är annorlunda nu jämfört med tidigare på 2000-talet, säger hon.
Näringsministern Mikael Damberg (S) har tackat nej till att låta sig intervjuas av SVT, men skriver i en kommentar till nyhetskanalen att han hoppas att “sommarens problem inte är ett tecken på att bolaget börjar ta lätt på kvalitetsproblemen”.
- Jag blir bekymrad över det missnöje som det har rapporterats om i media under sommaren. En fungerande postverksamhet i hela landet är viktig för regeringen, det är självklart att man ska kunna lita på att brev och paket kommer fram, skriver han.