ANNONS

PostNord om nya varubreven: "Kan bli en utmaning"

PostNord om nya varubreven: "Kan bli en utmaning"
Partykungen går över till MyPack Collect

Den mindre flexibla tjänsten ska ge bättre service.

ANNONS

PostNords PR-maskin är i full sving för att sälja in företagets nya begränsade varubrevstjänst. Bland annat så berättar fraktbolaget att Partykungen har valt att helt gå över till MyPack Collect, istället för att använda den tjänsten i kombination med PostNords Varubrev.

LÄS ÄVEN: E-handlare talar ut om strypningen av varubreven

Partykungen omsätter dock över 100 miljoner kronor och är en av de e-handlare som förstås har volymerna för att förhandla till sig bra priser på en pakettjänst som MyPack Collect, till skillnad från “budgetvarianten” Varubrev.

"MyPack Collect fungerar bättre för oss"

Joel Svensson, vd på Partykungen, berättar i ett pressmeddelande, från PostNord, om varför de nu går över helt till PostNords frakttjänst MyPack Collect. Vilket alltså innebär att paketet skickas fullt spårbart till kundens närmaste ombud.

- Vi tyckte visserligen om Varubreven och möjligheten att dela ut dem direkt i kundernas brevlåda. Men eftersom många av våra paket var så stora att de inte gick ner i brevlådan var våra kunder ändå ofta tvungna att hämta ut paketet hos sitt ombud, vilket ofta ledde till en dags försening. Så när man tittar på helheten fungerar MyPack Collect bättre både för oss och för kunderna, säger Joel Svensson.

"Kommer uppleva det som en försämring"

I ett annat pressmeddelande berättar PostNord att de nya måtten kring varubreven leder till bättre service, vilket alltså har varit företagets argument från början.

- Vi förstår att detta kortsiktigt kan bli en utmaning för en del e-handlare och att vissa kommer uppleva det som en försämring. Men det är en nödvändig utveckling. Många mottagare förväntar sig att få sin försändelse levererad direkt hem, utan att behöva hämta den hos ett ombud, eftersom den hanteringen förlänger leveranstiden med en dag, säger Jesper Johnsson, Head of e-Commerce & Logistics Sweden.

"Nöjdare kunder och mottagare är målet"

Enligt PostNord var tanken redan från början att Varubreven skulle gå direkt hem i brevlådan, eller fastighetsboxen. Men de gamla måtten har uppenbarligen inte varit utformade för det.

- Med de nya reglerna minskar detta problem betydligt eftersom Varubrevet nu anpassas för att i högre grad få plats i fastighetsboxar och brevlådor. Nöjdare kunder och mottagare är vårt huvudmål med förändringen, säger Jesper Johnsson.

Varför PostNord haft alldeles för stora maxmått från början framgår inte. Fördelarna sägs istället vara många när man nu begränsar storleken. Miljön ska också må bra av de nya måtten då ”mängden små varor i alltför stora paket minskar”, enligt fraktbolaget.

LÄS ÄVEN: Varubreven blir mycket mindre den första maj 2018

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se