ANNONS

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"
Ann Persson på Coop och Thomas Backteman på PostNord är överens om en sak

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

ANNONS

Olönsamhet och för låga ersättningar till ombuden gjorde att Coop sa upp sitt ombudsavtal med PostNord. Nu dock bägge parterna att detta inte är något ovanligt. Och enligt PostNord så är en uppsägning av det befintliga ombudsavtalet är snarare regel än undantag när det är dags för nya förhandlingar.

LÄS ÄVEN: Coop säger upp sitt ombudsavtal med PostNord 

- Så gör de varje år. Nu omförhandlar vi avtalen och då är det ingen ovanlighet att de sägs upp i samma veva, säger  Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på PostNord, till Ehandel.se.

"Intäkterna väger inte upp"

Han får medhåll av Coop, som bekräftar att den typen av förfarande inte är något annorlunda i sammanhanget. Eftersom uppsägningstiden är ett år, innebär dock inte ett uppsagt ombudsavtal att butikerna genast slutar att ta emot paket.

Tvärt om så kan ett nytt avtal mycket väl komma till stånd under den nya förhandlingens gång. Detta är vad Coop nu hoppas ska hända. 

Vad hoppas ni ska komma ut av ett eventuellt nytt avtal?

- Att våra butiker får bättre villkor. För tillfället är det inte lönsamt att vara postombud, eftersom intäkterna inte väger upp för kostnaderna. Bakgrunden är att volymerna har ökat enormt, men villkoren i avtalet tar inte höjd för den utvecklingen, skriver Coops pressekreterare Ann Persson, till Ehandel.se. 

"Finns en ständig diskussion"

Men på PostNord håller man inte med om den beskrivningen.

- Ombuden får inte mer eller mindre betalt för att det är mycket paket. Men det är det som gör att vi ständigt omförhandlar, det finns en ständig diskussion om vad ersättningen till ombuden ska vara, säger Thomas Backteman.

PostNord menar också att de generellt inte har några problem med att hitta butiker som vill ha "ökat genomströmning", vilket sägs vara en effekt av att vara ombud. 

Men Coop är ju inte ensamma om att hävda att ombuden inte får rimligt betalt för sitt arbete, det är snarare en återkommande kritik från många ombud. Ligger det något i att ni har för låga ersättningar?

- Det är ständigt deras uppfattning att de inte får betalt och vår uppfattning är att de får betalt. Och det är väl så det är i affärer, man har olika uppfattning om priser och värden, säger Thomas Backteman.

"Vi tror att vi löser det här"

Om förhandlingen skulle sluta i att Coop helt och hållet skulle sluta att ha butiker som är postombud till PostNord, så skulle cirka 300 utlämningsställen försvinna. Men från Coops sida vill man inte sia om vad det skulle innebära ifall inget nytt avtal kom till stånd.

- Det är för tidigt att spekulera i just nu, skriver Ann Persson. 

PostNord tar dock stormen med ro.

- Vi tror att vi kan lösa det här, sammanfattar Thomas Backteman.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap