Enligt en undersökning från Aftonbladet/Indizio säger sig varannan svensk ha litet förtroende för PostNord. Fyra av tio har haft problem med post eller paket de senaste året. Missnöjet är störst bland kvinnor och äldre personer.
Aftonbladet har konfronterat Sveriges bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) med uppgifterna. Han tycker inte att PostNord har klarat av att “lämna ut brev och paket i den omfattning som är förenligt med det uppdraget man fått”.
- Det är alldeles för dåligt. Jag är inte heller nöjd, säger han till tidningen.
"Sköter uppdrag utifrån förutsättning"
Peter Erikssons post brukar dock komma fram, även om det kan ta några dagar. Han har själv varit i kontakt med både PostNord och Post- och telestyrelsen, som just nu jobbar på att lösa den senaste tidens problem.
- Jag tycker att mycket av kritiken har varit riktig. Posten har i stor utsträckning misslyckats med att sköta sitt uppdrag vilket varit särskilt tydligt i år. Det är helt oacceptabelt att detta har fått fortsätta så länge och att det drabbat så många.
PostNord beklagar i sin tur att så många svenskar, inklusive ministern, är missnöjda med företagets posthantering.
- Det är självfallet inte bra om ministern inte är nöjd med oss. Vår uppfattning är att vi sköter uppdraget utifrån förutsättningarna av de kraftiga volymfallen och att vi överträffar de kvalitetskrav som ställs på oss som postoperatör, säger Per Mossberg, kommunikationschef på PostNord.