I morse kunde vi läsa om kaoset som Black Friday skapat för PostNord och dess ombud. Fraktbolaget hade inte räknat med en ökning på 51 procent, vilket är så mycket som PostNords paketvolymer ändå ökade under shoppingfesten jämfört med i fjol.
- Sammantaget utifrån de prognoser som vi fått från våra kunder så talade allt för en ökning mellan 20-25 procent, skriver PostNords kommunikationschef till Ehandel.se.
LÄS ÄVEN: Svenskarna e-handlade för över 5 miljarder på Black Friday
LÄS ÄVEN: E-handlarna måste ge bättre prognoser
Enligt fraktbolaget så har paketen till postombud, B2C-paket, ökat från förra årets 869 000 till 1 252 000. En ökning med 44 procent.
"Fullt i alla fordon, terminaler, paketburar, maskiner och på alla ombud"
Fraktbolaget tyckte de “tog i” när de bemannade upp för en ökning på 30 procent, vilket alltså är alldeles för lite. PostNords frustration är nu tydlig när de idag i ett pressmeddelande ber allmänheten om hjälp.
LÄS ÄVEN: Efter Black Friday: Paketkaoset ett faktum
- Det är fullt i alla fordon, i alla terminaler, i alla paketburar, i alla maskiner, på alla ombudens hyllor. Det går inte att hitta några extra fordon utöver dem vi redan förstärkt med. Under denna vecka kan därför många konsumenter få vänta en eller ett par dagar extra på sina försändelser, säger PostNord Sveriges VD Anders Holm.
PostNord säger sig dock göra allt i sin makt för att lösa situationen.
- Vi gör allt vi kan för att komma ikapp, och alla involverade, avsändare, PostNordmedarbetare, ombud och mottagare tar situationen med ett imponerande tålamod och ett gott humör, säger Anders Holm.
LÄS ÄVEN: PostNord inte det enda fraktbolaget med paketkaos
Levererat 3,7 miljoner paket
Och har du ett paket som just nu ligger och väntar på ett ombud så är Anders Holms uppmaning ganska klar:
- Om du har ett paket att hämta, gör gärna det så snart du kan. Vi och våra ombud uppskattar verkligen all hjälp vi kan få, säger Anders Holm.
Från Black Friday den 24 november till tisdagen den 28 november så har PostNord sorterat och levererat cirka 3,7 miljoner e-handelsrelaterade paket och brev.