Med både Black Friday och julhandeln i antågande går e-handeln in i sin mest hektiska period. Och som vi tidigare har sett brukar tillströmningen av order innebära försenade leveranser och överbelastade utlämningsombud.
LÄS ÄVEN: Ombuden efter Black Friday: "Aldrig sett så mycket paket"
"Gäller att hitta balansen"
Det här året är dock PostNord tidigt ute med förberedelser inför julhandeln. För att kunna hantera det ökade trycket kommer fraktjätten att införa ett så kallat "kapacitetstillägg" på en del av sina tjänster. Det innebär att det blir dyrare att använda vissa av företagets tjänster under perioden 15 november till och med 31 december.
- Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån extrem högsäsong. Det gäller att hitta balansen mellan ett "normalläge" och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher, skriver PostNord i ett utskick till sina e-handelskunder.
Kapacitetstillägget innebär att det kommer att kosta fyra kronor extra per kolli att använda sig av tjänsterna MyPack Collect, MyPack Home, Return Drop Off och Return Pickup.
Chaufförsbrist ger ökade kostnader
PostNord lyfter i sitt utskick fram flera åtgärder som ska tas till inför årets julhandel. Bolaget planerar bland annat att hyra in extra lastbilar och chaufförer, något som med anledning av bristen på chaufförer uppges vara extra svårt under den aktuella perioden.
LÄS ÄVEN: Chaufförsbristen allt mer akut: "Finns ingen quickfix"
Det ska också anställas extrapersonal och utlämningsställena ska få utökade öppettider. Och därmed behövs ett tillskott i kassan, menar fraktleverantören.
- Flera av dessa åtgärder blir extra dyra under denna period, till exempel är det både svårare och dyrare att hyra in transportkapacitet, motiverar PostNord.
MISSA INTE UPPFÖLJNINGEN: Därför höjer PostNord priserna för e-handlare