ANNONS

PostNord hakar på trenden - lanserar egen fraktkassa

PostNord hakar på trenden - lanserar egen fraktkassa
PostNords nya Delivery Checkout är här

PostNords Delivery Checkout är här och finns som modul till WooCommerce, Prestashop, Magento och OpenCart.

ANNONS

Att valfrihet och personalisering är hett inom e-handelsbranschen är inte direkt någon nyhet, och från flera håll hörs önskemål om mer flexibla leveranser. Enligt logistikföretaget PostNords egna undersökningar har nära en femtedel valt att handla från en annan nätbutik eftersom de i den första butiken inte kunde välja hur en vara skulle levereras.

Därför lanserar nu PostNord sin Delivery Checkout, en modul som ska kunna kopplas till WooCommerce, Prestashop, Magento och OpenCart. Checkouten ska bland annat göra det möjligt för kunden att välja mellan olika utlämningsställen.

- Kunden kommer att kunna välja ett favoritombud som inte behöver vara kopplad till ens bostadsadress. Ibland kan det vara mer bekvämt att få sitt paket levererat till ett ombud nära min arbetsplats, säger Johan Hellman, Head of E-commerce på PostNord.

Bakgrunden till checkouten, som ska fungera i hela Europa, är att PostNord ville göra det enklare för kunden att förstå vilka leveransalternativ som finns. I checkouten ska alternativen kallas till exempel postlåda, ombud och hemleverans.

- En del e-handlare använder produktnamn som “Mypack” eller “Varubrev” i sin kommunikation och väldigt många har inte koll på vad det är för något. Vi såg ett behov av att tydliggöra det för konsumenterna.

Hemleverans utan kvittens

Checkouten ska innehålla alla PostNords leveranstjänster men det blir även fortsättningsvis upp till e-handlaren att bestämma vilka alternativ kunden ska erbjudas. PostNord hoppas dock att checkouten ska ge e-handlarna ett incitament för att satsa på flera leveransalternativ.

- Det blir lättare för e-handlaren att erbjuda de tjänster vi har och syftet med checkouten är att ge konsumenterna större möjligheter att själv bestämma över frakten.  

I Danmark testar PostNord för närvarande att låta kunden beställa hemleverans och få varan placerad vid till exempel altanen eller carporten. Samma upplägg dröjer ett tag till i Sverige men från januari ska PostNord lansera möjligheten att få en vara hemlevererad utan kvittens om kunden önskar det. Då ställer Postnord helt enkelt varan på “en lämplig plats”, som Johan Hellman uttrycker det.

- Men e-handlaren kan fortfarande ha som krav att en leverans måste kvitteras och då måste vi förstås ta hänsyn till det, säger Johan Hellman.

Och det här blir i januari?

- Ja, det blir det. Så då kommer man att kunna ta emot hemleverans även om man inte är hemma.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap