Den senaste tiden har det minst sagt surrats rejält kring PostNords hantering av den omåttligt heta frågan om "Kinaposten". När postföretaget för en vecka sedan införde avgifter för alla försändelser från länder utanför EU, var det många e-handlare som jublade - och många konsumenter som gick i taket. Vissa uttryckte kritik och misstro mot PostNord, som de menade tog alltför mycket betalt för sin hantering av försändelserna ifråga.
Ville få plattformarna att ta ut momsen
Men nu kan Ehandel.se berätta att lösningen med en avgift på 75 kronor per försändelse, inte var PostNords första val när de skulle hitta en lösning på problemet. Istället ska företaget omedelbart efter att de fått information om att de fått i uppdrag att ta ut moms på paketen, börjat kontakta de större e-handelsplattformarna i exempelvis USA och Kina, som är populära bland många svenskar.
Det var den 19 januari i år och syftet var att erbjuda dem att ingå ett avtal med PostNord om att momsavgifterna ska hanteras direkt av plattformarna, istället för av postföretaget. Detta berättar nu PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman för Ehandel.se.
- Vi har hela tiden tyckt att det effektivaste sättet att hantera detta hade varit om de stora e-handelsplattformarna tog ut momsen direkt vid inköpen. Och det är precis det vi var föreslagit att de ska göra, säger han till redaktionen.
Avtal kan minska avgiften
Modellen är tänkt att fungera så att när e-handelsplattformarna tagit ut momsavgifterna, betalas dessa in till PostNord, som i sin tur sedan registrerar dem hos det svenska Tullverket. Det förfarandet skulle kraftigt minska PostNords hanterinsgbörda av försändelserna och även ha positiva effekter för konsumenterna.
- Då skulle man som kund inte behöva betala de 75 kronor som gäller nu. Det skulle fortfarande finnas en viss kostnad för hanteringen, men den skulle bli avsevärt lägre.
Hittills har dock ingen av de utomeuropeiska plattformar som tillfrågats nappat på erbjudandet, men från PostNords sida är man hoppfulla.
- Vi är fortsatt i diskussion med dem, även om vi ännu inte nått någon överenskommelse. Så det finns fortfarande möjlighet att ändra sig, säger Thomas Backteman.
"En fördel för Sverige"
Bland de plattformar som tillfrågats, ska reaktionerna ha varit olika. Några har varit direkt avvisande, medan andra varit beredda att föra en dialog. Thomas Backteman säger att han av affärsmässiga skäl inte vill uttala sig om exakt vilka plattformar som erbjudits att ingå i avtal med PostNord, men säger att det är “de största e-handelsplattformarna” utanför Europa.
Han tror också att om Sverige lyckades få ett fungerande system för momshanteringen inom e-handeln på plats, så kommer det ge oss en fördel i framtiden.
- Vi ser att en sådan lösning troligen skulle vara en fördel för Sverige eftersom EU förbereder ett gemensamt momsdirektiv. När det införs är det en enorm fördel om vi redan har allt på plats.
Exakt när momsavgifterna på bland annat Kinapaketen kommer att införas i hela EU, är inte klart i dagsläget. Det har tidigare pratats om att unionen ska få ordning på saken senast år 2021, vilket dock redan verkar ha skjutits ännu längre in i framtiden.
Tillbakavisar vinstrykten
Sedan avgiften på 75 kronor per paket infördes, har spekulationerna varit många kring varför PostNord valt just den vägen. Men enligt Thomas Backteman var den lösningen alltså något av en sista utväg för företaget. När plattformarna inte nappade på erbjudandet om att ingå i avtal kring momshanteringen, så fick PostNord lösa det hela på egen hand. Och alla spekulationer om att PostNord skulle göra vinst tack vare avgiften, tillbakavisas.
- Enligt den internationella postorganisationen UPU:s regler ska vi inte tjäna på det här. Däremot får vi ta ut hanteringsavgifter för den kostnad vi har för att hantera posten. Avgiften skall täcka kostnaderna. Eftersom det finns en risk med hanteringen, en lång osäkerheter som kan kosta mer eller mindre, så har vi självklart en buffert i priset. Men om vi skulle ta ut oskäliga avgifter för hanteringen av utomeuropeisk post så skulle det räknas som att vi upprättat ett handelshinder, och det får vi inte göra.
Så alla spekulationer om att det är de här 75 kronorna som ska göra PostNord till ett lönsamt företag igen, är helt felaktiga?
- Ja, skulle vi bli lönsamma på detta så skulle vi behöva ta ut en betydligt högre avgift än 75 kronor. Men vi har som sagt inga möjligheter att tjäna pengar på den här processen så det är inte vad det handlar om. Det handlar bara om att täcka våra kostnader för hanteringen.
LÄS ÄVEN: Brings vd: "Generöst med 75 kronor i Kinaavgift"
Inte över ännu
Istället menar han att det viktiga från PostNords sida är att Sverige får till ett bra system för att hantera inflödet av e-handlade paket från länder utanför EU. Exakt varför de stora plattformarna tackat nej till att ingå i det avtal som PostNord erbjudit dem att teckna, vet han inte, men han tror att saken kommer att lösa sig tids nog.
- Vi tror att det vore det bästa för alla parter, så det är absolut vår förhoppning att e-handelsplattformarna ska tänka om. Som alltid är det ju två parter i affärer, men det är den här vägen vi vill gå för att få till en lösning, så it ain’t over yet, så att säga, avslutar Thomas Backteman.